מקרא כבישי ה-F באיסלנד
כבישי F הם כבישים אתגריים, שברובם מובילים אל פנים האי, אל הרמות ההרריות של איסלנד. הדרכים הללו הן בדרך כלל עוצרות נשימה ביופיין אך גם טומנות בחובן אתגרים לא פשוטים: בחלקן עשויות להיות בעיות קליטה, ברובן צריך לעבור דרך נחלים (חלקם עמוקים), בולדרים, אבנים גדולות ותנאי שטח קשים. לכן טיול בחלק מכבישי F מומלץ לבצע בשני רכבים, כך שאם רכב אחד נתקע, הרכב השני יכול לסייע בחילוץ. הכבישים הללו נפתחים לרוב באמצע יוני ונשארים פתוחים עד השלגים הראשונים באזור. סגנון טיול כזה הוא פחות מומלץ למתכננים טיול באיסלנד עם ילדים או עם אנשים שנוטים לסבול מבחילות בנסיעה.
חשוב לדעת: אנו ממליצים לקרוא היטב את העמוד על השכרת רכב באיסלנד, הביטוח הבסיסי של רוב חברות הרכב לא מכסה מקרים בהם ירדתם מהכבישים המסומנים, חציית נחלים, פגיעה בגלגלים או בשלדה התחתונה של הרכב, נזק לצבע של הרכב בעקבות סופות חול או פגעי מזג האוויר, ולכן בעת ביטוח הרכב צריך ליידע את החברה על רצונכם לנהוג בכבישי F. חלק מהחברות להשכרת רכב לא מבטחות נסיעות בכבישים הללו וזה גם נתון שחשוב מאד לבדוק לפני שיוצאים לדרך.
מדי שנה כבישי ה-F באיסלנד נפתחים לנהיגה עצמאית בתאריכים שונים עקב מספר משתנים, כמות השלג שהצטברה בחורף, הפשרת קרחונים, מידת העבודה הנדרשת של רשות הדרכים לתיקון ושיפור השביל, זרימת הנחלים ועוד, צרפנו לכם שקף על תאריכי פתיחה הסטוריים של כבישי ה-F הפופולארים השונים.
באתר של רשות הכבישים האיסלנדית (http://www.road.is) מעדכנים מדי יום מה מצב הכבישים, וחשוב לבדוק מה מצבם לפני שיוצאים לדרך. הכבישים הללו לרוב פתוחים רק בתקופת הקיץ ונסגרים מספטמבר עד מאי.
מוזמנים לבקר בקבוצת הפייסבוק שלנו, שם אנחנו משתפים בטיפים שימושיים נוספים.
לפניכם מפת דרכים לכבישי ה-F הם מסודרים לפי מידת הפופולאריות של המסלולים בקרב המטיילים כך שהמסלולים האהובים ביותר על המטיילים נמצאים בהתחלה.
- F208 - לנדמנלאוגר המקטע הצפוני
- F208 - לנדמנלאוגר המקטע הדרומי
- F210 - גב ההר בסביבת לנדמנלאוגר - תורסמורק.
- F223 – לנדמנלאוגר - דרך האש
- F224 - דרך לנדמנלאוגר
- F225 - לנדמנלאוגר - המסלול המערבי
- F249 - תורסמורק
- Sprengisandur - F26
- F35 - דרך קיולור
- F347 - דרך קרלינגארפיאטל
- F206 - דרך לאקי
- F207 - מכתשי לאקי
- F88 - דרך אסקיה
- F894 - מכתש אסקיה
- Arnardalsleið - F905
- F910 - המזרחי לאסקיה
- Kaldidalur - F550
- F570 - דרך הקרחון, סנייפלסנס
- 939 - דרך Oxi
כבישים ללנדמנלאוגר
ישנן מספר דרכים להגיע לשמורת לנדמנלאוגר, הדרך הקלה ביותר היא דרך כביש F208 בחלקו הצפוני, אין בו מעברי מים והוא נוח לנהיגה פרט למספר בורות קטנים בכביש, אפשר להגיע גם דרך F208 בחלקו הדרומי שהוא כביש קשה יותר לנסיעה, עם מספר מעברי מים שעומקם משתנה במהלך העונה ובהתאם לתנאי מזג האוויר, ודרך כבישי F225 שמגיע מין המערב וטומן בחובו אתגרים דומים.
מה תראו כשתגיעו לשמורה? שמורת ההרים הצבעוניים לנדמנלאוגר מורכבת מהרים שנצבעו מהמינרל ריוליט, סוג סלע שיוצר ספקטרום צבעיים אדיר. גוונים של אדום, ורוד, ירוק, כחול וצהוב זהוב, כל אלו יוצרים ציור מהפנט על כל תוואי השטח ההררי.
F208 - לנדמנלאוגר המקטע הצפוני
מדי עונה, רשות הדרכים האיסלנדית עורכת עבודות בכבישים השונים, הודות לעבודות אלו, כביש F208 מצפון הפך בשנים האחרונות להיות שביל בעל עבירות גבוהה, עם פחות בורות, שלוליות וללא מעברי מים, זוהי הדרך הנוחה ביותר, ואם תבחרו להגיע לשמורת לנדמנלאוגר מכיוון צפון תוכלו גם לבקר במפל Haifoss, ״המפל הגבוה״ – המפל השלישי בגובהו באיסלנד, בלי לספור את המפלים שנמצאו בקרחון Mosárjökull לאחרונה. Háifoss, שגובהו 122 מטרים, ממוקם בנהר Fossá, שהוא יובל מי מעיינות של הנהר הקרחוני Þjórsá, הנהר הארוך ביותר באיסלנד.
סמוך להגעה אל השמורה תמצאו גם את מכתש Stútur. הוא ממוקם ממש סמוך לכביש וההליכה אליו אורכת רק כחצי שעה, חצי קילומטר.
ההגעה בכביש F208 מצפון מומלצת לכל מי שרוצה לעשות טיול עצמאי בשמורת לנדמנלאוגר אך לא מורגל בנהיגת שטח וחציית נחלים, זוהי הדרך הפשוטה ביותר להגיע לשמורת לנדמנלאוגר מבחינת עבירות הדרך.
דרך זו הפופולרית ביותר המובילה ללנדמנלאוגר, כוללת מפלים, את ״עמק הדמעות״ Sigoldugljufur, תחלפו על פני מספר רב של נופים טבעיים מדהימים, תעברו גם לצד Ljótipollur, שמשמעות שמו היא “שלולית מכוערת”, בהחלט לא מצדיק את התואר, ומספק נופים מדהימים שתתקשו למצוא כמעט בכל מקום אחר בעולם.
מתי הכביש פתוח?
אמצע יוני-אמצע ספטמבר
האם יש מעברי מים?
אין מעברי מים, שלוליות קטנות בלבד
מהו סוג הרכב המתאים?
רכב שטח קטן – סוזוקי ג׳ימיני למשל
F208 - לנדמנלאוגר המקטע הדרומי
חלקו הדרומי של כביש F208 הוא חלק מאתגר יותר לנסיעה, עם מספר מעברי מים שעומקם משתנה במהלך העונה ובהתאם לתנאי מזג האוויר. אמנם הנופים מיוחדים ומגוונים, עתירים בהרי געש, אגמים ונהרות. אבל התנאים של הכביש הזה הפכפכים מאוד מבחינת מעברי המים ולכן אי אפשר להזכיר מספיק פעמים לבדוק את מזג האוויר, ומצב הכביש לפני היציאה לדרך. בנוסף – בעת חציית הנהרות בכביש הקפידו להעריך את הזרם, העומק והטבע של אפיק הנהר לפני שנכנסים פנימה. אכיפת החוק הוגברה בנתיב זה וצוותי החיפוש וההצלה האיסלנדים הגבירו את נוכחותם באזור על מנת לסייע למטיילים ובכל זאת, זהו כביש שכדאי מאד לנסוע בו ב-2 מכוניות.
בדרך זו תוכלו לעצור במכתש Stutur הממש צמוד לשמורה, במפל Ofaerufoss והכניסה ל״קניון האש״ בכביש F223, אם תמשיכו דרומה לפני ההגעה למפגש עם כביש 1 תוכלו לעצור גם ליד מפל Huldufoss Waterfall היפיפה
מתי הכביש פתוח?
סוף יוני – אמצע ספטמבר
האם יש מעברי מים?
מעברי מים רבים, 3 מעברים עמוקים יותר בעומק של חצי מטר± ועוד 12 מעברי מים ושלוליות קטנות יותר לאורך הדרך, עומק מעברי המים משתנה לאורך העונה, בידקו את מזג האוויר, ומצב הכביש לפני היציאה לדרך.
מהו סוג הרכב המתאים?
דאצ׳יה דאסטר היא הרכב הבסיסי ביותר שיכול לעבור שם, וגם זאת ביום יפה ללא גשם ולא בתחילת או סוף העונה, כלומר רק מתי שאין סיכוי לשלגים.
- עדיפות ללנדקרוזר.
F210 - גב ההר בסביבת לנדמנלאוגר - תורסמורק.
זהו אחד מכבישי ה-F הכי מאתגרים שיש, חוצים בו מספר מעברי מים בגבהים שונים, ואפילו פעם אחת במהלך מעברי המים נוסעים עם הזרם במקום לחצות אותו ב-90 מעלות, לא נסענו עם הרכב שלנו באיזור זה אלא בסיור סופרג׳יפ ושרדנו כדי לעדכן אתכם.
הסיבה העיקרית להגיע לכביש זה היא הנופים הצחיחים ביותר באיסלנד, זהו איזור שדרכו עובר בין היתר טרק Laugavegur המחבר את שמורת לנדמנלאוגר ושמורת תורסמורק. הבעיה העיקרית (לנהיגה עצמית) בכביש הזה הוא שהוא מאוד מאוד מרוחק, תנאי מזג האוויר בו הפכפכים וכמעט לא עוברות בו מכוניות, אלא אם אתם ג׳יפאים עם נסיון רב ומגיעים לכל הפחות עם לנדקרוזר היינו ממליצים לכם להתרחק ממנו אף על פי שהנופים בו אדירים ותזכו לראות את הר Maelifel שנראה שעולה מין החולות השחורים שמקיפים אותו, זה הכביש היחידי שעובר ומחבר את האזורים של שמורת לנדמנלאוגר ושמורת תוסמורק.
מתי הכביש פתוח?
יולי – אמצע ספטמבר
האם יש מעברי מים?
המון מעברי מים.
מהו סוג הרכב המתאים?
לנדקרוזר ומעלה.
F223 – לנדמנלאוגר - דרך האש
כביש F223 המכונה גם דרך האש, הוא כביש F קצר היוצא מכביש 208 (בחלקו הדרומי) ומגיע בין היתר אל מפל Ofaerufoss, הדרך יפיפיה אך מלאה בבורות ובסלעים ולכן אנו ממליצים להגיע אליה רק עם רכב שטח גדול, חשוב לציין שבאזור אין קליטה סלולרית כלל כך שאם תתקעו בצד הדרך תתקשו מאוד לקרוא לסיוע.
מתי הכביש פתוח?
סוף יוני – אמצע ספטמבר
האם יש מעברי מים?
לא
מהו סוג הרכב המתאים?
לנדקרוזר
F224 - דרך לנדמנלאוגר
זהו כביש הגישה הראשי שאליו מתחברים כל הכבישים האחרים והוא מוביל בסופו של דבר לשמורת לנדמלאוגר, אורכו בסך הכל 2.5 ק״מ והתנועה עליו רבה מכיוון שמתנקזות שם המכוניות מכל הכבישים האחרים. יש בו שני מעברי מים די עמוקים – קרוב למטר בתחילת העונה ובתנאים גשומים, וכחצי מטר באמצע העונה ובימים לא גשומים, אם אתם מגיעים עם רכב קטן יחסית תוכלו לחנות בחניה בצד הכביש ממש לפני ההגעה לשמורה, וללכת עד לשמורה הליכה של כ5-10 דקות.
מתי הכביש פתוח?
אמצע-סוף יוני – אמצע ספטמבר
האם יש מעברי מים?
2 בינוניים
מהו סוג הרכב המתאים?
דאצי׳ה דאסטר ומעלה
F225 - לנדמנלאוגר - המסלול המערבי
כביש F225 יוצא מכביש 26 במערב וחובר לכביש F208 במזרח, זהו כביש קיץ באורך 41 ק״מ עם נופים צחיחים שעובר בחלק הצפוני לשמורת לנדמנלאוגר, ביום יפה באמצע העונה, ההגעה בדרך זו היא יפה יותר ונעימה יותר לנסיעה מאשר ב-F208 הצפוני, אך טומנת בחובה מעברי מים, אם ביום הנסיעה שלכם וביום הקודם לא ירד גשם באזור ייתכן שהמסלול יהיה עביר גם עם דאציה דאסטר, אנחנו עברנו שם עם הטויטה ראב 4 שלנו.
בצמוד לחלקו המערבי של הכביש תוכלו לצאת לטיול רגלי קצר במכתש Valagja, ובסמיכות להגעה שלכם לשמורת לנדמנלאוגר תוכלו לבקר גם ב״אגם הכחול״ Bláhylur, גוף מים מרהיב השוכן במכתש וולקני רדום.
זהו כביש הF הגבוה באיסלנד וממוקם בגובה 700 מ׳ ולכן גם במהלך העונה יכולות להתחולל בו סערות ועשוי לרדת שלג, בידקו את מזג האוויר, ומצב הכביש לפני היציאה לדרך.
מתי הכביש פתוח?
סוף יוני – תחילת ספטמבר
האם יש מעברי מים?
מספר מעברי מים קטנים ואחד בינוני.
מהו סוג הרכב המתאים?
דאציה דאסטר ומעלה
כבישי F נוספים:
F249 - תורסמורק
שמורת תורסמורק היא אחת השמורות הכי יפות באיסלנד, זו שמורת טבע השוכנת בין שלושה מהקרחונים המרשימים ביותר באיסלנד: Eyjafjallajökull, Mýrdalsjökull ו- Tindfjallajökull. כפי שהשם מרמז, העמק הזה נקרא על שם אל הרעם הנורדי, ת’ור. עם זאת, ההגעה אליה עשויה להיות מאתגרת, ברגע שעוזבים את כביש 1 ומתחילים לנוע לעבר כביש F249 הדרך מתחילה להשתבש, לאט לאט מתחילים לפגוש שלוליות, נחלים קטנים ולבסוף מעברי מים גדולים יותר ויותר, ההגעה לשמורת תורסמורק עצמה עשויה להיות עבירה גם לרכב שטח בינוני ביום טוב, אך אם תרצו להגיע אנחנו ממליצים לקחת לשם אך ורק לנדקרוזר או לחלופין סיור סופרג׳יפים, הסיבה היא ריבוי מעברי המים ונהר ה-Krossa שעובר בשמורה, שהוא מעבר המים המשמעותי ביותר, חברות ההשכרה לרוב אוסרות על נהיגה באזור זה עם רכביהן וכל נזק שיקרה לרכב יהיה על אחריותכם בלבד.
במהלך הנסיעה לשמורה תוכלו לעצור במספר עצירות יפות לאורך הכביש:
בתחילת דרך F249 עליה תסעו בכדי להגיע לקניון תוכלו לעצור לביקור במפל Nauthusagil, או “בית השוורים”, הוא קיבל את שמו משום שבעבר נהגו חקלאים להיכנס אל הקניון עם הבקר שלהם. המסלול אל המפל עובר כולו בתוך הקניון, בהליכה של בין 10-15 דקות לכיוון. מומלץ לקחת בחשבון כי הנעליים שלכם יירטבו במהלך המסלול החוייתי.
לאחר מכן תוכלו לעצור בקצרה גם בקניון Merkurker, תוכלו להיכנס לאחד הנקיקים באיזור, שמהווה מעין מערה מיוחדת. בתוך הנקיק, בחודשי החורף תוכלו לראות נטיפי קרח מרשימים ביותר, וליהנות מהשקט של המקום, ובקיץ תוכלו לראות את הנחל והמיני מפלים הזורמים במערה.
לאחר מכן תוכלו להגיע אל קניון Stakkholtsgja, אורך הקניון הינו כ-2 ק”מ, ועומקו כ-100 מטרים. משך ההליכה בו הינו בין שעה וחצי לשעתיים הלוך-חזור, בהן הולכים באיטיות בתוך הקניון הצר.
מתי הכביש פתוח?
לאורך כל השנה
האם יש מעברי מים?
מעברים רבים, עד ההגעה לשמורה הם קטנים-בינוניים, אך ככל שמתקדמים הם גדלים, לא מומלץ בשום סיטואציה לנסות לעבור עצמאית את ה-Krossa.
מהו סוג הרכב המתאים?
לנדקרוזר
Sprengisandur - F26
דרך חצץ ברמה הגבוהה שעוברת בשטח השומם ביותר באיסלנד. הדרך היא 232 ק”מ והיא חוצה את איסלנד בין הקרחונים השונים. זהו השביל שדרכו חצו האיסלנדים את המדינה בימי קדם, ומעיד על התנאים הקשים שבהם חיו, שממה טוטאלית.
אם תבחרו לנהוג בדרך זו תוכלו לצפות לא לפגוש נפש חיה על הכביש לאורך יום שלם, יש מספר מעברי מים ורובם בעומק בינוני-גבוה ועד לעומק של מטר אחד, לא מומלץ לנהוג בכביש זה ברכב יחיד בכדי שלא להתקע לבד, מבחינת מזג אוויר – הכל יכול לקרות על הכביש הזה גם בעונה החמה ביות זאת כיוון שהוא ממש חוצה את איסלנד במרכזה, אתם יכולים לצפות לכל מה שבין -5 מעלות ושלג ול-22 מעלות ושמש יוקדת.
אין אפשרות לתדלק את הרכב במהלך הנסיעה לכן תתדלקו את הרכב בתחנת הדלק הסמוכה ביותר לתחילת הכביש, תחנת N1 בחלק הצפוני או תחנת OB בחלק הדרומי.
מתי הכביש פתוח?
סוף יוני – תחילת ספטמבר
האם יש מעברי מים?
רבים בעומק בינוני- עמוק
מהו סוג הרכב המתאים?
לנדקרוזר ולכל הפחות שני רכבים.
F35 - דרך קיולור
כביש F35 שונה בהגדרתו לכביש 35 בשנים האחרונות עקב עבודות על השביל, והוא כביש ה-F (לשעבר) השני הכי ארוך באיסלנד, רוב השביל נוח מאוד לנסיעה אף על פי שהוא כביש עפר, פרט לשלוליות קטנות לאורך הכביש הוא עביר לכל סוגי הרכבים, זכרו לתדלק לפני הנסיעה עליו מכיוון שלא תמצאו תחנת דלק לאורך 180 ק״מ על הכביש.
שתי עצירות מעניינות לאורך הכביש הן לשמורת Kerlingarfjall ולתחנת הכוח והסכר החשמלי Blanda.
מתי הכביש פתוח?
תחילת יוני – סוף ספטמבר-תחילת אוקטובר
האם יש מעברי מים?
לא, שלוליות קטנות לאורך הדרך
מהו סוג הרכב המתאים?
רכב 4×4 קטן.
F347 - דרך קרלינגארפיאטל
F347 זוהי הדרך שמובילה מכביש F35 החוצה את איסלנד לשמורת Kerligarfjall, זה עיקוף קצר יחסית (40 דקות) אך עצירה נחמדה לשילוב טרקים קצרים, אפשר לעשות פה עצירה למסלולי הליכה של שעתיים-שלוש ולעצור למנוחה קצרה מהנסיעה הארוכה על כביש F35.
מתי הכביש פתוח?
אמצע יוני – אמצע-סוף ספטמבר
האם יש מעברי מים?
אין
מהו סוג הרכב המתאים?
עד Kerlingarfjall Mountain Resort גם רכב קטן יחסית יספיק אבל אם תרצו להמשיך על הכביש עוד מספר קילומטרים ולהגיע ממש עד Hveradallir דעו שזוהי דרך ממש משובשת ועבורה תצטרכו רכב יותר גדול.
F206 - דרך לאקי
הדרך אל מכתשי לאקי F206 יוצאת מהכביש הראשי (כביש מס’ 1) ליד חוות Hunkubakkar, ממש דרומית לקירקיובאיירקלאוסטר ובצמידות לקניון Fjadraglyfur. אורך הכביש הוא כ-50 ק”מ, אך יש להעריך את זמן הנסיעה כשעתיים, בכיוון אחד.
העצירה הראשונה בדרך תהיה למפל Fagrifoss, משמעות השם באיסלנדית היא ״המפל היפה״ והוא אכן מממש את ההבטחה. הנסיעה עד אליו נחשבת לפשוטה כיוון שעד אליו יש מעבר מים אחד, יחסית בגובה נמוך, ורק אחריו תתחילו לפגוש בדרך קצת יותר משובשת, קופצנית ועם מעברי מים. קיימים מספר מעברי מים קטנים לאורך הכביש, אך רק אחד מהם משמעותי יותר לקראת ההגעה ללולאת לאקי (כביש F207).
לפני היציאה אנו ממליצים להתעדכן בתנאי הדרך במרכז המבקרים המקומי, או לחלופין טלפונית מול רשות הדרכים – road.is או בטלפון 1777.
קישור למידע על מכתשי לאקי, גאולוגיה והצמחיה במקום.
מתי הכביש פתוח?
סוף יוני – אמצע ספטמבר
האם יש מעברי מים?
מעבר מים אחד לפני ההגעה ל-Fagrifoss, לאחר מכן ב-F207 מעבר אחד אשר עומקו משתנה בין 30 סנטימטר בימים יבשים, ועד כמטר בימים גשומים במיוחד.
מהו סוג הרכב המתאים?
בימים יבשים ותנאים אופטימלים תוכלו לעבור עם דאצ׳יה דאסטר, אך אין לבנות על כך וצריך להעריך את גובה המים עם ההגעה.
F207 - מכתשי לאקי
דרך F207 היא המסלול טבעתי שמקיף את מכתשי לאקיגאר ואפשר להתחבר אליו מכיוון כביש F206 (מזרחית ל-Blagil). זו דרך קשה ומאתגרת. מומלץ לנהוג ברכב 4×4 גדול עם מרווח גחון גבוה מהקרקע, צפו לבורות גדולים, חריצים רבים וסלעים גדולים על פניהם. בדרך יש מספר מעברי מים קטנים ואחד עמוק יותר אשר בימים גשומים עביר רק לרכבי לנדקרוזר ומעלה ובימים יבשים גם דאצ׳יה דאסטר תעבור בו.
לפני היציאה אנו ממליצים להתעדכן בתנאי הדרך במרכז המבקרים המקומי, או לחלופין טלפונית מול רשות הדרכים – road.is או בטלפון 1777.
קישור למידע על מכתשי לאקי, גאולוגיה והצמחיה במקום.
אם אתם לא רוצים לאתגר את הרכב ואת עצמכם, תמיד תוכלו לטייל באזור בסיור סופר ג׳יפים מודרך.
מתי הכביש פתוח?
סוף יוני – אמצע ספטמבר
האם יש מעברי מים?
מעבר מים אחד משמעותי, עומקו משתנה בין 30 סנטימטר בימים יבשים, ועד כמטר בימים גשומים במיוחד.
מהו סוג הרכב המתאים?
בימים יבשים ותנאיים אופטימלים תוכלו לעבור עם דאצ׳יה דאסטר, אך אין לבנות על כך וצריך להעריך את גובה המים עם ההגעה.
כבישים למכתש אסקיה
מכתש אסקיה – Askja הוא הר געש בשטח של 50 קילומטרים רבועים שנוצר בצפון מזרח איסלנד, כאשר תא לבה מתחת לפני כדור הארץ התרוקן בהתפרצות געשית והגג שמעליו קרס. הוא נמצא מעט צפונית לקרחון Vatnajökull. הר הגעש הזה ידוע בעיקר בהתפרצויות הדרמטיות שלו, ובכך שהוא שימש למגרשי האימונים של האסטרונאוטים של אפולו בגלל נופי הירח האדומים שלו.
Askja מורכב משלוש קדרות מחוברות זו לזו, שם תמצאו את אגם Öskjuvatn, ששטחו 11 קמ”ר והוא האגם העמוק ביותר במדינה עם עומק של 217 מ’. בנוסף, תראו את מכתש Víti היפהפה, המכיל אגם גיאותרמי בעומק 60 מטר מלא במים כחולים בהירים ב-22 מעלות צלזיוס. זה כמעט כמו לגונה כחולה סוריאליסטית וטבעית בתוך הר געש. מצרפים לנוחיותכם את מפת הכבישים באזור:
F88 - דרך אסקיה
כביש F88 יוצא מכביש 1 ואורך כ-80 ק”מ, בסופו תגיעו לצומת עם F894; פנו ימינה לשם כדי להגיע לצפון Askja. יש חניון בקצה הכביש המכונה Vikraborgir. משם, תהיו במרחק הליכה של 45 דקות להגיע ללוע הר הגעש. בכביש הזה יש מספר מעברי מים קטנים ואחד יותר גדול על נהר ה-Lindaa. הבורות בכביש זה עלולים להיות קשים יותר או אפילו בלתי עבירים עבור ג’יפים קטנים.
לאורך רוב הכביש תמצאו מעברי מים קטנים ושלוליות, לקראת החיבור עם כביש F910 עובר נחל קטן, לאורך רוב העונה עומקו כחצי מטר, אך אם יורד גשם הוא עשוי להיות עמוק יותר ובעייתי לחצייה, בידקו את מזג האוויר, ומצב הכביש לפני היציאה לדרך.
מתי הכביש פתוח?
אמצע-סוף יוני – אמצע ספטמבר.
האם יש מעברי מים?
לאורך רוב הכביש תמצאו מעברי מים קטנים ושלוליות, לקראת החיבור עם כביש F910 עובר נחל קטן, לאורך רוב העונה עומקו כחצי מטר, אך אם יורד גשם הוא עשוי להיות עמוק יותר ובעייתי לחצייה, בידקו את מזג האוויר, ומצב הכביש לפני היציאה לדרך.
מהו סוג הרכב המתאים?
רכב 4×4 גדול, לנדקרוזר או רכבים גדולים יותר.
F894 - מכתש אסקיה
כביש זה (Öskjuvatnsvegur) מתאים רק לרכבי 4X4 עם מרווח גבוה מאד בין הגחון לקרקע. כביש F894 עובר ממזרח-מערב מכביש F910 לחניון בויקראבורגיר. אורכו 7.8 ק”מ. זוהי דרך קשה ומאתגרת שמתאימה רק לרכב שטח גדול עם מרווח גבוה. המסלול מאד מאתגר לנסיעה, הוא לא נוח, עם הרבה סלעים גדולים. בורות גדולים, חריצים רבים וסלעים גדולים בדרך. הנסיעה יכולה להיות מסוכנת מאוד כשגשום כיוון שיש בה כמה קטעים תלולים מאד.
לא חייבים לנסוע בכביש הזה בכדי להגיע למכתש ואפשר להגיע רגלית מבקתות הלינה באזור אסקייה, הנקראות בקתות Drekki.
מתי הכביש פתוח?
סוף יוני – אמצע ספטמבר
האם יש מעברי מים?
אין מעברי מים, יש שני מעברי מים בכביש F910 שקודם לו.
מהו סוג הרכב המתאים?
רכב עם מרווח גחון גבוה.
Arnardalsleið - F905
כביש F905 יוצא מהיישוב הגבוה באיסלנד – Möðrudalur ומתחבר עם הכבישים הנוספים באיזור עד לאסקייה. אם תחליטו להגיע דרך היישוב, הנסיעה על כביש F905 תארך כ-60 ק״מ. הכביש לא מתוחזק כמו חלק מכבישי ה-F האחרים (בעיקר בדרום האי), ואתם יכולים לצפות לנהוג על אבנים ובולדרים בגדלים שונים ולתמרן מבעד לבורות בגודל בינוני לאורך רוב הכביש, בנקודה הדרומית ביותר של הכביש הוא משתלב לכביש F910 ועליו תוכלו להמשיך עד למכתש אסקייה.
מתי הכביש פתוח?
אמצע-סוף יוני – אמצע ספטמבר
האם יש מעברי מים?
אין מעברי מים משמעותיים, רק שלוליות קטנות, בידקו את מזג האוויר, ומצב הכביש לפני היציאה לדרך.
חשוב לציין שישנם שני מעברי מים בכביש F910 בהמשך.
מהו סוג הרכב המתאים?
רכב 4×4 בינוני, דאציה דאסטר וגדולים יותר.
F910 - המזרחי לאסקיה
הדרך די מאתגרת. יש לכביש חלקים נוחים יותר אבל יש גם חלקים מאוד תובעניים. F910 ממשיך דרך הרמה המרכזית של איסלנד, אורך הכביש כולו הוא 170 ק”מ, צריכים להיות מוכנים היטב עם מספיק מזון, מים ודלק לנסיעה שלפניכם.
F910 מחבר את ה-F905 וה-F88 עם אזור Askja הראשי, רוב המבקרים נוסעים רק בחלק קטן מ- Austurleið – החלק המוביל לאסקיה ואורכו הוא כ25 ק״מ. השביל הזה עובר דרך שממה שלמה ללא שום שירות, מטיילים צריכים להביא את כל הדלק והאספקה.
במקרה של תקלה, יש מעט מאוד דרך להעברת תנועה או תושבים מסביב, ואין שירות סלולרי בחלקים. זה יכול להיעשות על 4WD הגון אבל יכול להיות איטי כי חלקים מהכביש הם מהמורות. חלקים מסוימים מחוספסים במיוחד, במיוחד כאשר הם עוברים על פני שדות של לבה מוצקה. סופות חול ושלג עלולות לגרום לבעיות חמורות גם בקיץ, גם מספר חציית נהרות. מומלץ לנסוע יחד עם רכבים אחרים. שלג וסופות חול עלולות לקרות.
מתי הכביש פתוח?
אמצע-סוף יוני – אמצע ספטמבר
האם יש מעברי מים?
2 מעברי מים בינוניים+, בידקו את מזג האוויר, ומצב הכביש לפני היציאה לדרך.
מהו סוג הרכב המתאים?
רכב 4×4 בינוני, דאציה דאסטר וגדולים יותר.
Kaldidalur - F550
ה-Kaldidalsvegur (הידוע באופן רשמי ככביש 550) הוא הקצר ביותר מבין מסלולי השטח החוצים את הרמה של איסלנד, ומכאן כינויו באיסלנדית “רמות גבוהות למתחילים”. הנוף של עמק קלדי מפעים – בהתחלה תראו סלעים, סלעים, סלעים, סלעים – ואז נהר עובר לפתע בין הסלעים ולאחר מכן תראו קרחוני ענקי באופק. בדרך Kaldidalur ניתן לראות את כיפות הקרח Þorisjokull, Langjokull, ו-Eiriksjokull, אם מזג האוויר מאפשר זאת. התרגום האיסלנדי של הכביש הזה הוא ״העמק הקר״, חלקו המזרחי של הכביש סלול לחלוטין, ורק כשמתקרבים לאזור קרחון Langjokull מדובר בכביש שטח לכל דבר, אך כזה שעביר גם בנסיעה ברכב קטן אך בזהירות.
מתי הכביש פתוח?
לאורך כל השנה כל עוד לא ירד המון שלג.
האם יש מעברי מים?
לא
מהו סוג הרכב המתאים?
רכב 4×4 קטן.
F570 - דרך הקרחון, סנייפלסנס
F570 הוא כביש הררי שחוצה את חצי האי סנייפלסנס מדרום לצפון ועובר ממזרח לקרחון סנייפלסיוקול. הדרך מחברת את העיירה Ólafsvik עם Arnarstapi. הדרך תלולה אך בשנים האחרונות רשות הדרכים ביצעה בה עבודות וכעת עבירה יותר לנסיעה, בעבר, כשהקרחון היה גדול יותר ולפני הנסיגה המהותית של השנים האחרונות הדרך בעיקר שימשה טיולי סופר ג’יפים בכדי להגיע לקרחון וגם להעלאת אופנועי השלג לכיוון הקרחון, בשנים האחרונות עם נסיגת הקרחון והיווצרות בקיעים גדולים כמעט ולא עולים עם רכבים גדולים על הקרחון יותר.
מתי הכביש פתוח?
הכביש פתוח עד השלגים הראשונים באיזור, לרוב ממאי – תחילת נובמבר.
האם יש מעברי מים?
לא.
מהו סוג הרכב המתאים?
רכב 4×4 קטן.
כביש 939 - דרך Oxi
דרך Öxi היא דרך עפר קצרה שמתפצלת מכביש הטבעת בפיורד המזרחי של איסלנד ומצטרפת מחדש לכביש הטבעת 21 ק”מ.
לאורך הכביש תיסעו ממש מעל להר, מגובה פני הים ועד למעלה מ-500 מטרים תוך שאתם מזגזגים במעלה שיפועים תלולים שונים לאורך הגיא.
היא מקצרת את המרחק בין הכפר Djupivogur לעיירה Egilsstadir ב-71 ק”מ (44 מייל). ליד ההתחלה (רק כ-2 קילומטרים בערך מהצומת של כביש הטבעת) יש אנדרטה לכבודו של Hjálmar Guðmundsson, שהיה לו התמריץ לבנות את הכביש. ניתן לראות בבירור מהכביש את מפל Folaldafoss המדהים, הוא נחשב ל”מפל נסתר של איסלנד”, יש חניה קטנה בצד.
המעקף הקטן שווה את זה, כי הדרך מרגישה כמו כביש שטח ומחכים לכם נופים מרהיבים.
נוסעים על דרכי עפר, ואם תתחילו מהחלק הדרומי תתחילו במעלה דרך עקלקלה ותלולה. ברגע שתגיעו לפסגה יתגלה עבורכם נוף של עמק המשתרע לאורך קילומטרים.
בהמשך נוסעים לאורך נהר שוצף וגואש, ותוכלו לעשות עצירות רבות במפרצים הקטנים בשביל לצלם את הנופים.
הכביש סגור בחורף (נסגר לראשונה לרוב באמצע נובמבר) נכיוון שהוא תלול מאוד. לא מומלץ במזג אוויר גרוע או ערפל, או לנהגים עצבניים. הוא אינו מטופל לאורך כל השנה והוא עשוי להפוך לבלתי עביר באביב בגלל בוץ ותנאי הפשרת השלגים.
מתי הכביש פתוח?
הכביש פתוח עד השלגים הראשונים באיזור (אמצע נובמבר), והחל מאפריל (בהתאם להפשרת השלגים).
האם יש מעברי מים?
לא.
מהו סוג הרכב המתאים?
רכב משפחתי גדול, או 4×4 הכי קטן.