טיול יום רגלי בעקבות האמנות ברייקיאוויק

מסלול הליכה באורך 7 קילומטרים בריקיאוויק בו תכירו ברגליים את האמנות האיסלנדית. תבקרו במוזיאונים, תכירו את התרבות המקומית ותעצרו במוזיאונים קטנים וחביבים.
סיור אמנות רחוב ברייקאיוויק

כאן מתחילים

את היום נתחיל ממש על הרחוב הראשי, Laugavegur, הרחוב של החנויות, הברים והמסעדות הכי שוקקות בעיר. ממש בפינה של Laugavegur ו-Klappastigur תמצאו שלושה ציורי קיר. ניתן למצוא את ציור הקיר של האמן האיסלנדי Selur One שאתם רואים כאן למטה בצד של חנות Hrim ב-Laugavegur 25. משולשים צבעוניים עזים מתחילים מסביב לכניסה לחנות ומובילים אתכם לרחוב צדדי, שבו תוכלו לראות את הקיר במלוא הדרו. 

בפינת הרחוב הראשי עם Klappastigur נמצא הציור ״Mother knows best”: ציור קיר זה הוא דמוי אשליה אופטית והוא חלק מפרויקט Wall Poetry לשנת 2015, המשלב אמני רחוב עם אמנים מוזיקליים כדי ליצור יצירת אמנות המבוססת על שיר. הציור, של Caratoes בהשראת השיר Ylja, Óður til Móður (‘אודה לאמא’). אתה יכול למצוא את זה על Laugavegur, מול Kiki Bar.

אמנות רחוב ברייקאיוויק

 

התחנה הבאה שלנו בדרך לבית הספר לריקוד של רייקיאוויק היא ציור הקיר של Aleksandra Hermacki.

סיור אמנות רחוב ברייקאיוויק

 

בסמוך לבית הספר לריקוד של רייקיאוויק אפשר למצוא את ציור הקיר של Kristin Motherns.

מדובר באמנית עכשווית שמציגה בגלריות  ומוזיאונים רבים כמו גלריית אנג’ל הציגו את עבודתה של קריסטין מורטהנס בעבר. היצירה הראשונה של האמנית שהוצעה במכירה פומבית הייתה “אהבה תקרע אותנו, שוב” ב-Art With Heart ב-2018, ועל ציור הקיר הזה היא קיבלה את פרס איסלנד לאמנות.

טיול אמנות רחוב ברייקאיוויק

 

עבור מהדורת 2015 של Iceland Airwaves, פסטיבל המוזיקה שיתף פעולה עם Nation Berlin העירוני כדי לאצור סדרה של ציורי קיר בנושא מוזיקה ברחבי העיר. הפרויקט המתמשך נקרא Wall Poetry ותוכלו לראות עוד מהיצירות הללו כאן.

יצירת הרפאים  הזו היא אחת היצירות היותר מיוחדות. לי-היל צורף לשיר “Pale Green Ghosts” של ג’ון גרנט, והיצירה שלו היא ביטוי די מילולי של הכותרת. אבל, האמן הקנדי קיבל השראה גם מסיפור רפאים איסלנדי ישן, Djákkin á Myrká (הדיאקון של הנהר האפל). המעשייה, המתרחשת בעמק Hörgárdalur בצפון איסלנד מספרת את סיפורו של דיאקון שנפל אל מותו רגע לפני שפגש את חברתו, Guðrún למסיבת חג המולד. למרות שהוא מת, הוא שמר על הדייט עם Guðrún כפי שנקבע, ואסף אותה לביתה עם הגולגולת/פני המוות שלו מוסתרים בצעיף. עם זאת, איפשהו לאורך הדרך, הירח האיר את פניו והעניק לה הצצה. אז הוא אמר את השורה:

“ירח גולש,
מוות רוכב.
האם אתה מבחין בכתם לבן מאחור
של הצוואר שלי
גארון, גארון”

אמנות רחוב רייקיאוויק

מכאן תוכלו להמשיך לעצירה הראשונה במוזיאון מקומי ומיוחד במינו. 

המוזיאון הפלאולוגי של איסלנד

המוזיאון הפליאולוגי של איסלנד הוא כנראה המוזיאון היחיד בעולם המכיל אוסף של דגימות פאליות השייכות לכל סוגי היונקים השונים המצויים במדינה אחת. פאלולוגיה היא מדע עתיק שעד לשנים האחרונות זכה לתשומת לב מועטה מאוד באיסלנד, למעט כתחום לימוד גבולי בדיסציפלינות אקדמיות אחרות כמו היסטוריה, אמנות, פסיכולוגיה, ספרות ותחומים אמנותיים אחרים כמו מוזיקה ובלט. 

מוזיאון הפאלולוגי

זמן לקפה ומאפה

אחרי שהתרשמתם מהמוזיאון, אולי תרצו לעצור לטעום מהבייגל הכי טוב ברייקיאוויק וללגום קפה לא אופייני לאיסלנד – קפה קר שנעשה בחליטה קרה ואפילו סופגניות ודונאט קרם-ברולה!

מאפיית DEIG

 

ממשיכים בטיול הרגלי ובמרחק של מספר דקות הליכה תגלו ציור קיר של Wes21 ו-Onur, שהוזמנו על ידי Urban Nation לקחת חלק באירוע Wall Poetry 2016. האירוע מאורגן בשיתוף עם פסטיבל Iceland Airwaves, הרעיון הוא להפגיש בין אמנים ומוזיקאים ליצירת פרשנות לשיר אשר תצויר על ציור קיר בעיר.

Onur ו-Wes21 שיתפו פעולה עם Of Monsters and Men והתוצאה הסופית פשוט מדהימה עם יצירת האמנות הזו שכותרתה “אבנים כבדות לא חוששות ממזג האוויר”. קשה למצוא מישהו שמצייר קירות טובים יותר בסצנה כרגע, האמנים האלה הם ציירים ברמה הגבוהה ביותר!

אמנות רחוב ברייקאיוויק

 

מכאן ממשיכים לאחת הפינות האהובות עלינו ברייקיאוויק עם שלושת מציורי הקיר המרשימים ביותר, ואפילו מוזיאון אחד קצר עם חוויה יוצאת דופן.

ציור קיר משנת 2016 שנוצר לשירת קיר על ידי הצמד הגרמני Herakut (הציירת הרה ואמנית הגרפיטי אקוט) בהשראת רביעיית קרונוס של סן פרנסיסקו
פינת Nýlendugata 29 ו-Bakkastígur

אמנות רחוב בReykjavik

 

ציור קיר 2019 על בניין ‘Loftkastalinn’ מאת שבט הנוודים של מנצ’סטר – Cbloxx & AYLO, והאמנית הגרמנייה Hera of Herakut
ציור קיר מבוסס על 314 הנשים הגרמניות שהגיעו לאיסלנד באונייה בשם “אסיה” ב-1949, זמן קצר לאחר מלחמת העולם השנייה.

מוזיאון האורורה

אם אתם מגיעים בקיץ או אפילו בעונות הסתיו והאביב ולא זכיתם לראות את אורות הצפון המפורסמים, אז זו בהחלט החוויה בשבילכם, כדי לטעום מהחוויה של הזוהר הצפוני וללמוד על התופעה המופלאה הזו בתצוגה אינטרקטיבית לכל המשפחה. 

מוזיאון אורות הצפון

מכאן ממשיכים בהליכה לכיוון רחוב Holtsgata ו-Seljavegur, כאשר במפגש הרחובות תמצאו עוד שני ציורי קיר יפים, אחד מהם על בניין בית ספר היסודי אשר מעודד קריאת ספרים.

 

ממשיכים בהליכה לכיוון המוזיאון הלאומי של איסלנד, ובדרך עוברים ליד אחת הכנסיות היותר יפות ברייקיאוויק, כנסיית ״ישו המלך״, ל-Landakotskirkja יש חלק עליון שטוח במקום צריח סטנדרטי. האדריכל שלה היה Guðjón Samúelsson, שתכנן גם את Hallgrímskirkja, כנסייה נוספת מפורסמת ברייקיאוויק, ואת כנסיית  Akureyrarkirkja באקוריירי, צפון איסלנד.

הכמרים הקתולים הראשונים שהגיעו לאיסלנד לאחר הרפורמציה היו הצרפתים ברנרד ברנרד וז’אן-בטיסט בודואן. הם קנו את חוות לנדקוט ברייקיאוויק והתיישבו בה בתחילת המאה ה-19. הם בנו קפלה קטנה בשנת 1864. כמה שנים לאחר מכן, הוקמה כנסיית עץ קטנה ליד טונגטה, קרוב ללנדקוט.

המוזיאון הלאומי של איסלנד

המוזיאון הלאומי של איסלנד – נוסד ב- (תחזיקו חזק) 1863! במוזיאון העתיק והמיוחד הזה תוכלו ללמוד הרבה מאד על ההיסטוריה הויקינגית. תלמדו שם על הפולקלור, ההיסטוריה והתרבות האיסלנדית. הכלים שהשתמשו בהם, בתי הבוץ והעץ שהם התגוררו בהם במאות הקודמות, תנאי החיים הייחודיים וההתמודדות עם תנאי הקור החריגים במקום. התערוכה הראשית במוזיאון ״להקים מדינה״ מתמקדת בהתיישבות האיסלנדית מימי הגעת הויקינגים אל האי, התערוכה שופכת אור על המנהגים הקדומים, כיצד נבנו ומה הכילו הבתים הראשונים בהתיישבות, איך דאגו להישרדות האוכלוסיה ואיך צדו ובאיזה כלים את האוכל שלהם, זה גם מקום טוב לעצור לקפה בקפיטריה בקומה התחתונה של המוזיאון לפני שממשיכים ללכת לכיוון מרכז העיר.

 

 

עכשיו תתחילו לחזור לכיוון מרכז העיר, בדרך לציור הקיר הבא והאחרון לסיור תוכלו לעבור דרך האגם של מרכז העיר רייקיאויק, האגם הקסום שבמרכז רייקיאוויק, בו תמצאו ברבורים, ברווזים, שחפים ועוד מיני ציפורים שפוקדות את האגם.

היצירה התוססת והגרפית הזו היא תוצאה של שיתוף פעולה בין DABSMYLA – צמד אמנות חזותית של בעל ואישה אוסטרליים ואמן גרפיטי מבוסס, קמס. זה רק מרחק קצרצר מהיצירה הקודמת של הציפור. 

Hallgrimakirkja וסיימנו

Hallgrímskirkja היא כנסיית הקהילה הלותרנית ברייקיאוויק. בגובה 74.5 מטר, זוהי הכנסייה הגדולה ביותר באיסלנד ובין המבנים הגבוהים ביותר במדינה. היא ידועה בזכות הצריח המעוקל שלה, הוא תואר כסמל חשוב לזהותה הלאומית של איסלנד מאז השלמתו בשנות ה-80. הכנסייה נקראת על שם המשורר ואיש הדת האיסלנדי Hallgrímur Pétursson (1614–1674).

אפשר לראות את הכנסייה מכל מקום בעיר וכדאי גם לקפוץ לבקר בה, אם תטפסו במעלה הכנסייה,  תגיעו למצפה שממנו אפשר לראות את כל רייקיאוויק.  

כנסיית Hallgrimskirkja ברייקיאוויק

אולי יעניין אותך:

מפל Haifoss במרכז ההררי
טרקים
נמרוד רון

קניון Gjain ומפלי Haifoss

אין ספק כי אחת מצורות הנוף היפות ביותר באיסלנד היא הקניונים הטבעיים המרשימים שלה. עם מצוקים דרמטיים, סלעי בזלת מרשימים, צמחייה ירוקה וכמובן מים בזרימה עוצמתית, לא קשה להבין למה הם מהווים מוקד משיכה כה גדול עבור מטיילים באיסלנד. כאן, נספר לכם על שני מקומות סמוכים, אשר ממחישים זאת היטב: קניון Gjain ומפלי Haifoss, שנמצאים בדרום איסלנד, והשילוב שלהם מהווה טיול יומי נהדר.

קרא עוד »
צפון איסלנד
נמרוד רון

אקוריירי – Akureyri בירת צפון איסלנד

העיר אקוריירי היא העיר השניה בגודלה באיסלנד (בירת הצפון של איסלנד) והיא שוכנת צידו המערבי של הפיורד “אייאפיורדור”. ב”עיר הגדולה” הזאת (במושגים איסלנדים) מתגוררים קרוב ל 20,000 אנשים והיא המרכז העירוני הגדול באזור. בעיר התיישבו ויקינגים כבר במאה התשיעית והיא עברה כמה גלגולים. בשלב מסויים אוכלוסיית העיר מנתה 12 תושבים בלבד, אבל מ 1862 העיר החלה להתבסס ולגדול, בעיקר בגלל התנאים הגאוגרפיים שלה. ההרים מסביב לעיר, מגינים עליה מפני הרוחות הסוערות, והאדמה טובה לחקלאות.

קרא עוד »
עמק הדמעות Sigöldugljufur
המרכז ההררי
נמרוד רון

עמק ״הדמעות״ – Sigöldugljufur 

באיזור הרמות המרכזיות של איסלנד, נמצאת לה נקודה שיחסית אינה מוכרת לתיירים, אך מספיק לראות רק תמונה אחת מהמקום כדי להבין שמדובר באתר מדהים ביופיו. קניון Sigöldugljufur, שגם ידוע בשם “עמק הדמעות”, הינו קניון קטן יחסית עם שורת מפלים עוצמתיים, בריכות טורקיז משגעות, נוף געשי וצמחייה ירוקה. בכתבה זו, ניתן לכם את כל הפרטים על הביקור במקום המיוחד, שבשל מיקומו המבודד זוכה לכמות נמוכה של מטיילים.

קרא עוד »

ברוך שובך!