טיול מאורגן לאיסלנד לשומרי מסורת

Hverir

איך להיערך לטיול באיסלנד אם אתם שומרי מסורת?

כשומרי מסורת שמתארגנים לקראת טיול באיסלנד, כדאי מאד להיערך בהתאם ולדעת מראש מספר דברים:

ראשית, חשוב שתכירו את בית חב״ד המקומי. אבי ומושקי פלדמן המקסימים יאירו לכם פנים, יארחו אתכם בביתם בשמחה (ובהודעה מראש בשליחת מייל לאתר שלהם) והם יכולים גם לצייד אתכם במזון כשר לדרך, אם תרצו בכך. 

אבי ומושקי מארגנים באיסלנד את החגים, עורכים סדנאות וקייטנות לילדים ברוח המסורת היהודית, עורכים קבלות שבת מדי שבוע, בהן הם מארחים יהודים מכל העולם. ובאופן כללי – אחרי שנים רבות שבהן לא היה אף בית חב״ד באיסלנד, הם בהחלט הפיחו רוח חדשה וחשובה במקום. 

אז במידה ותרצו להצטייד במזון כשר לדרך, הם יוכלו לצייד אתכם באוכל טרי וכשר לפני שתצאו לטיול או לטרק שבו אי אפשר להגיע לסופרים, וישנה אפשרות גם להצטייד במזון כשר קפוא שיחזיק מעמד ליומיים – שלושה הבאים. חשוב לדעת שיש ליצור עם אבי ומושקי קשר באמצעות האתר שלהם בכדי לבקש הזמנת אוכל כשר, או בכדי להגיע לקבלת השבת בביתם. 

לינק לאתר: https://www.jewishiceland.com/

מפל Skogafoss
צילום: Anna Kafka

איזה מזון כשר יש באיסלנד?

באתר של בית חב״ד תוכלו למצוא את הרשימה המלאה של כל המזונות הכשרים שאפשר למצוא בסופרים באיסלנד. הנה כמה מהם: 

  • דגני קורנפלקס קלוגס (עם תמונת התרנגול)
  • דגני צ׳יריוס
  • דגני Frosties
  • גבינת פילדלפיה
  • חמאת smjor
  • חלב My mjolk
  • תחליפי חלב של Alpro
  • תחליפי חלב של Dream
  • דגי סלמון של Lax

איך להצטייד לטרקים באיסלנד בתור שומרי מסורת?

באיסלנד ישנם אזורים שלמים של נוף, טבע, ללא נפש חיה, בכבישים ההיקפיים, בפיורדים המערביים או בפנים האי. לכן, שומרי מסורת צריכים במיוחד לדאוג להצטייד באוכל מהסופרים לפני שיוצאים לדרך. בסופר Bonus אפשר למצוא מגוון של מאכלים ויחסית בזול (מדובר ב-״רמי לוי״ של איסלנד). 

באיסלנד אמנם תיתקלו בלא מעט מאכלי ים ובשרים אבל ברוב המסעדות באי תוכלו למצוא גם מנות צמחוניות, שיהוו עבורכם תחליפי בשר ראויים.

כך למשל, אפשר לאכול המבורגר מצוין ברשת Hamborgarafabrikkan שנמצאת ברחבי האי. לשתות שייקים מעולים ב-Joe and the juice, גם במסעדת Prikið Kaffihús הוותיקה (בת 100 שנה) תוכלו למצוא מנות צמחוניות מצוינות. מסעדת Cafe Gardurinn מבוססת כולה על טהרת הצמחונות וב-Skaftafell Bistro תוכלו למצוא את הפיצה הטבעונית הכי טובה באי. 

הר Vestrahorn
צילום: Anna Kafka

איפה כדאי לבלות את השבת באיסלנד?

אף עיר באיסלנד איננה ניו יורק (וזה גם חלק מהקסם שלה) אבל אם המסלול שתכננתם מאפשר לכם, בהחלט אפשר להעביר את השבת בנעימים בריקיאוויק הבירה. בעיר הזו אין חשש שתתקעו בלי אוכל, תחנת דלק, או כל דבר שתצטרכו לפני כניסת השבת. בנוסף תוכלו לטייל מסביב לאגם הפסטורלי, לבקר בפארק Klambratun, לטייל בגן הבוטני, ללכת לאורך הרחוב הראשי השוקק, לקפוץ למגדלור המקסים Grótta Island Lighthouse, ולבלות את ערב שישי בבית חב״ד המקומי. 

כשמתקדמים במסלול המעגלי להקפת האי, לנים לעתים בערים נידחות או בצימרים שכוחי אל, שבהם לא תמצאו סימני חיים נוספים מלבדכם ומלבד עוד בקתות ספורות. לכן, אם אתם לא רוצים למצוא את עצמם סופרים את הדקות ובוהים במשך שעות ארוכות באותו הנוף, כדאי לתכנן את השבת כך שתהיו בעיר שוקקת (עד כמה שאפשר). 

חשוב לקחת בחשבון שהמלונות באיסלנד הם לא מלונות שעשועים כמו יוון או טורקיה, כמעט באף מלון אין בריכה ולא תמצאו במלונות לובי שוקק חיים, חדרי משחקים לילדים וקזינו. לכן, בהיעדר שעשועים אחרים, כדאי לשומרי מסורת (וגם למי שלא) לצאת ולהתחבר לטבע הקרוב. 

אחת הערים המקסימות לבלות בהן במסגרת שבת מסורתית, רגועה ונעימה, ללא חיבור לאמצעים טכנולוגיים ולשאון החיים המודרניים היא העיר Kirkjubæjarklaustur שנמצאת בדרום מזרח האי. במרחק הליכה קצרה מהעיר תוכלו למצוא סלעי בזלת יפהפיים שנראים כמו כוורת המוטבעת על הרצפה, המקום נקרא Kirkjugólf. בתוך העיר עצמה תוכלו לעשות הליכה נחמדה למפל Systrafoss ולטפס לאגם המקסים שמעליו הנקרא Systravatn. הצורה של המפל, שנופל מבין הסלעים האדירים הופכת אותו לאחד המפלים היפים ביותר באזור. 

עוד אופציה נעימה לבילוי שבת היא בעיר Myvatn בצפון – שם תוכלו לבקר את הר הגעש Krafla, שהתפרץ לפני 40 שנים וממחיש איך נראה “אזור אסון” של התפרצות געשית גם לאחר עשרות שנים, עם זרמי לבה קרושים- למחצה ואדים מהבילים. בסמוך נמצא השדה הגיאותרמי נאמפיילט Námafjall, המורכב מבורות מלאים בוץ מבעבע ורותח.

עוד מקום שווה ביקור הוא הערים השחורות, הוא נקרא כך הודות למערות הלבה ולתצורות השחורות המרשימות של סלעי הלבה, שנראות כמו טירות. המקום היה אף אחד הלוקיישנים לסדרת ״משחקי הכס״ המפורסמת.

מסלול ההליכה שוכן מזרחית לאגם מיוואט, הוא עובר בין צורות לבה מיוחדות שנוצרו באופן טבעי בהתפרצויות הרבות שעברו על האזור, שם המקום בתרגום פשוט הוא ״המבצרים האפלים״. תוכלו למצוא שם מערות, עמודי ענק, וביולי – אוגוסט גם סוגי פטריות רבות הצומחות באזור. עיר נוספת מצפון שאפשר לבלות בה שבת מסורתית נעימה היא אקוורירי, הרחוב הראשי בה, מסלולי ההליכה, בתי הדשא והגן הבוטני יכולים בהחלט להפוך את השבת שלכם לפסטורלית. 

Hverir

אולי יעניין אותך:

מטייל באיסלנד
נמרוד רון

איסלנד למטייל

איסלנד למטייל: טיפים שכדאי לאמץ לטיול באיסלנד קבוצת הפייסבוק ושיתוף מידע קהילתי זוהר צפוני באיסלנד מפת איסלנד חסכו כסף בתכנון טיול לאיסלנד שיתוף וקבלת מידע

קרא עוד »
מכתש Blahylur
המרכז ההררי
נמרוד רון

אגם המכתש Ljótipollur

במרכז ההררי של איסלנד, נמצאת אחת מתופעות הטבע המרשימות, אגם עמוק ומרשים במיוחד, שנמצא בתוך מכתש אדום מרהיב ביופיו. Ljótipollur, שמשמעות שמו היא “שלולית מכוערת”, בהחלט לא מצדיק את התואר, ומספק נופים מדהימים שתתקשו למצוא כמעט בכל מקום אחר בעולם.

קרא עוד »
שייט לווייתנים מרייקיאוויק
לוויתנים
נמרוד רון

שייט לוויתנים בסירת RIB מהוסאוויק

הנמל של הוסאוויק (Husavik) בצפון איסלנד הוא הנמל הכי מוצלח לצפייה בלוויתנים. כמעט בכל סיור לוויתנים שיוצא מהאזור הזה – אפשר לפגוש בלוויתנים. בנוסף, באזור הזה מסתובב לו במהלך הקיץ הלוויתן הכחול, החיה הכי גדולה בטבע, שיכולה להגיע ל-33 מטרים ו-200 טונות (!!!).

קרא עוד »

ברוך שובך!