ללכת על קרחון

אוהבים את משחקי הכס? אז בטח תשמחו לבקר בקרחונים שעליהם צולמו חלק מהסצנות האפיות בסדרה המדהימה הזו.
טיפוס על קרחון באיסלנד

הקרחונים באיסלנד

הקרחונים באיסלנד הם פלא טבע המכסה למעלה מ-11% משטחה של המדינה. יריעות קרח מסיביות אלה הן לא רק יפות, אלא גם ממלאות תפקיד מכריע במערכת האקולוגית של כדור הארץ. עם זאת, שינויי האקלים גורמים להמסת הקרחונים בקצב מדאיג, ומאיים על קיומן של מערות הקרח של איסלנד. כדאי מאד לבקר את הקרחונים ומערות הקרח לפני שהן ייעלמו מעל פני השטח 🙁

הקרחונים של איסלנד נוצרים משלג שמצטבר במשך שנים רבות ונדחס לקרח. עובי הקרחונים יכול להיות עד 1,000 מטר והם אף מכסים הרים, עמקים ואפילו הרי געש פעילים. הקרחונים נמסים בקצב מדאיג בגלל שינויי האקלים. לדברי מדריך הטיולים רייניר ארנרסון, “יש הפשרת מסיבית של הקרחונים. הם נמסים כאילו אין מחר”. מומחים חוזים שתוך 150 שנה לא יהיו עוד קרחונים באיסלנד.

אוהבים את משחקי הכס? אז בטח תשמחו לבקר בקרחונים שעליהם צולמו חלק מהסצנות האפיות בסדרה המדהימה הזו.

באיסלנד נמצא הקרחון הגדול באירופה, קרחון Vatnjokull שבגודלו משתווה לחצי משטח מדינת ישראל! אנחנו ממליצים מאד לטייל על אחת מלשונות הקרחון הזה, קרחון Falljökull. 

קרחון בית השמש

בין המישורים הגעשיים של החוף הדרומי תוכלו למצוא את ״קרחון בית השמש״ הקרחון הוא למעשה חלק מ-MÝRDALSJÖKULL והוא מהווה אזור פופולרי מאוד לטיולי קרח וטיפוסי קרח מכיוון שניתן להגיע אליו בקלות מכביש הטבעת. עד עצם היום הזה אפשר לראות את האפר הרב שפיזר הר הגעש EYJAFJALLAJÖKULL שהתפרץ בשנת 2010 והעיף אפר רב על קרחון בית השמש. הודות לכך, הקרחון הזה שימש לסצינות בסדרת משחקי הכס – בגלל מראהו המיוחד שמשלב קרח ואפר.

מה שאותי מושך מאוד בקרחון הוא האפשרות לראות את השפעת ההתחממות הגלובלית IN YOUR FACE, במאה השנים האחרונות הקרחון נסוג וכעת נוצרה לגונה קרחונית משמעותית, בנוסף אפשר לראות את סימני החיכוך של הקרחון עם ההרים הסמוכים ולהבין את גודל המאורע ואיפה הוא היה בשנים עברו, מאז הביקור הראשון שלי בקרחון בחורף 2012 ועד היום, הקרחון נסוג קרוב לק״מ.

 Solheimarjokull, ו- קרחון Falljökull.  ממוקמים באזורים סופר נגישים מה שהופך אותם לאטרקטיביים במיוחד לטיפוס או הליכה. מדובר בחוויה של בין 3-5 שעות, שמצריכה מדריך צמוד וציוד מיוחד, אבל מניסיוננו – זו אחת החוויות שהכי תזכרו בחייכם.

בסוף אפריל האחרון זכיתי לצאת לטיול הקרחונים החמישי שלי, והפעם ב-Solheimarjokull. היה באמת מרתק ללמוד ולהבין מהמדריך את המנגנון שבו הקרחונים נעים – הוא הסביר שהקרחון עליו טיפסנו נסוג בכמה מאות מטרים בשנה, והדרך שבו הוא עושה זאת היא לייצר בולענים בקרחון, דרכם להזרים מים לתחתית הקרחון וככה “לשמן” את תזוזת הקרחון. תזוזת הקרחון היא כזו מאסיבית שהיא יצרה לגונה באורך קילומטר ובעומק שישים מטר לפנים הקרחון.

טיפוס על קרחון באיסלנד

הציוד הנדרש להליכת קרחונים

לטיול על הקרחון כדאי להגיע מצוידים בנעלי טיולים נוחות עם סוליות יחסית עבות, כך שתוכלו ללכת בבטחה על הקרח. על הנעליים, תוכלו להלביש את נעלי הדוקרנים שתקבלו מהמדריכים, שיסייעו לכם שלא להחליק בהליכתכם. ההליכה היא בקצב איטי יחסית כך שתוכלו להתרשם מהמראות המרהיבים על הקרחון, מהסדקים בקרח, מהמפלים הקטנים שנוצרים ומצבעיו המרהיבים והתכולים של הקרחון. 

חשוב להצטייד בשכבה חמה/תרמית, ומעליה שכבה נוספת נגד מים, גם בחלק העליון וגם בתחתון. מומלץ גם לגרוב גרביים עבות וכפפות, וכמובן – מגני אוזניים. את רשימת הציוד המלאה אתם יכולים לראות כאן

חשוב לציין שמדובר בפעילות לכל המשפחה, מתאימה מגילאי 8 – 70 ולא דורשת כושר מיוחד. 

טיול קרחונים בחורף של איסלנד

אולי יעניין אותך:

מפל Bruarfoss
דרום איסלנד
נמרוד רון

מפלי Bruarfoss

אוהבי מפלים לא יתקשו למצוא את מבוקשם באיסלנד, שמציעה מגוון רחב מאוד של מפלים, בגבהים ועוצמות שונות. במאמר זה, נספר לכם על מפלי Bruarfoss, שהם מבין המפלים הייחודיים ביותר במדינה, נחשבים למפלים ״הכחולים ביותר״ באיסלנד ומציעים למבקרים בהם מסלול הליכה נהדר וחוויה מוצלחת ביותר.

קרא עוד »
מפל Hjálparfoss
המרכז ההררי
נמרוד רון

מפל Hjálparfoss

מפל Hjálparfoss, “מפל העזרה”, שנמצא בדרום איסלנד, מציע למבקרים בו חוויה נפלאה ומיוחדת. הוא נמצא בדיוק במקום המפגש בין שניים מהנהרות הגדולים ביותר באיסלנד: נהר Fossá ונהר Þjórsá. שני הזרמים העוצמתיים הופכים לאחד, בנפילה כמעט סימטרית של שני מפלים אשר מתמזגים אחד עם השני בדרכם לבריכה השקטה שמתחתם. עם השילוב בין הזרימה העוצמתית של שני המפלים, תצורות הסלע המרשימות והגבעות שברקע, לא קשה להבין למה מפל Hjálparfoss נחשב לאחד המפלים היפים ביותר באיסלנד.

קרא עוד »
מפל האלים
צפון איסלנד
מעיין יאני רון

מפל גודפוס – Godafoss – מפל האלים

איסלנד היא ללא ספק אחד היעדים הטובים בעולם עבור חובבי מפלים. הנהרות הרחבים, הקניונים הדרמטיים, השלגים והקרחונים שלה מייצרים את התנאים האידאליים עבור כמויות גדולות של מפלים מרשימים במיוחד, שפזורים בשלל מקומות שונים במדינה. כאן, נספר לכם על אחד המפלים המרשימים ביותר בכל איסלנד, שמהווה נקודה היסטורית מרתקת

קרא עוד »

ברוך שובך!