מסעדות וקולינריה איסלנדית

לב הסצנה הקולינרית של איסלנד עוסקת במאכלי ים ובשר טלה! טעמו מנות ייחודיות, מכריש מותסס ועד תבשילי טלה, וגלו את מקורות האוכל האיסלנדי.
דג סלמון באיסלנד

איסלנד - על קצה המזלג

האם האיסלנדים באמת אוכלים כריש רקוב? מה כדאי לאכול בביקור באיסלנד? האם יש מספיק מסעדות לצמחוניים ברחבי האי? ומה עם אוכל לשומרי כשרות באיסלנד? הישארו איתנו ולמדו על קצה המזלג מהו המטבח האיסלנדי.

בעבר, המשאבים באיסלנד היו מעטים, היעדר אור השמש, אפשרויות דיג וציד מוגבלות והעובדה שמדובר באי מרוחק יחסית, הקשו על ייבוא סחורות.לכן, במשך מאות שנים, האיסלנדים שמרו על תזונה פשוטה המשקפת את הנסיבות הקשות שבהן נאבקו בעיקר בכדי לשרוד את היום. אך בעשורים האחרונים,

מאז שהתפתח האי, הטכנולוגיה נכנסה והמחייה גם בתנאים של קור הפכה להיות הרבה יותר נוחה, המטבח האיסלנדי פרח והפך קוסמופוליטי. כיום, באיסלנד אפשר למצוא כמעט כל מה שתרצו לאכול, סיני, תאילנדי, מזרח תיכוני, הודי וכל מה שביניהם. תוכלו גם כמובן למצוא מגוון מנות איסלנדיות, בהשראת המרכיבים הנמצאים בטבע האיסלנדי, חלק ניכר המנות הפופולריות כוללות דגים או כבש.

מנה במסעדת Apotek

דגים ופירות ים באיסלנד

בעבר, לא היה דבר חיוני יותר להישרדות מאשר דיג, לכן הדיג הוא חלק בלתי נפרד מהתרבות והמורשת האיסלנדית, עד היום, תמונות של דגים מעטרות את המטבעות האיסלנדיים. רוב המסעדות באיסלנד מגישות את “דג היום” באי יש הרבה מסעדות למאכלי ים, המגישות בעיקר קוד (בקלה), סלמון ולובסטר איסלנדי. 

המסעדות החביבות על מטיילים באי הן מסעדות ה-Fish and chips שאפשר למצוא בשפע בנמל, הדגים טריים ואיכותיים ומרגישים שהם ממש נשלפו באותו הבוקר מהנמל. 

אז איפה אפשר למצוא דגים שווים? אנחנו באופן אישי מאד מחבבים את הדגים של מסעדת Apotek, מסעדת Fish Market גם היא מסעדה פנטסטית עם דגים שווים, ואם אתם חובבי סושי אז Sushi Social הוא המקום לאכול מנות סושי יצירתיות וטעימות. את כל המסעדות הללו תוכלו למצוא בריקיאוויק הבירה. 

לחם איסלנדי

במשך מאות שנים ניסו המתיישבים באיסלנד לחיות את חייהם כפי שהיו בסקנדינביה, הם גידלו בקר וכבשים וגידלו תבואה. ממש לפני חג המולד, משפחות רבות מתכנסות כדי להכין ‘Laufabrauð’ או בעברית: לחם עלים.

זהו לחם שטוח עגול ודק מאוד המעוטר בדוגמאות גיאומטריות דמויי עלים. לחם מסורתי נוסף הוא ‘Flatkaka’, לחם שיפון שטוח דק ועגול. המסורת של אפיית הלחם הדק התחילה בימי ההתיישבות, שם אפו אותו על אבנים חמות. את הלחם אפשר למצוא בכל סופר והוא מזכיר פיתה מהטאבון. 

וכמובן, אי אפשר שלא להתייחס ללחמניות המסורתיות שממלאים במרק חם, אותן אפשר למצוא במסעדת Svarta Kaffið, מקום ביתי ונעים.

Svarta Kaffið

כבש איסלנדי

יחד עם הדגים, הכבשים היו חלק משמעותי בהישרדות האוכלוסייה מאז הגעת הוויקינגים לאי, הצמר שמר על חום גופם, והם ניזונו מהבשר של הכבש, שסייע להם לשרוד, האיסלנדים חייבים הרבה לאותן הכבשים שסייעו להן לשרוד בתנאי אקלים קשים. 

המתיישבים הראשונים הביאו את הכבשים, ומאז, כמו הסוס האיסלנדי, הן התפתחו בבידוד מוחלט, מבלי להתערבב עם גזעים אחרים. כשמגיע האביב לאיסלנד, הכבשים יוצאות מהמכלאות שלהן כדי לשוטט בחופשיות בהרים עד חודש אוקטובר, אז אוספים אותן לשחיטה.

מכיוון שהאקלים המקומי מונע גידול דגנים, הכבשים ניזונות מדשא, פירות יער ואפילו אצות ולכן הבשר שלהן דורש תיבול מועט; הוא רך ובעל טעם עדין.

מעדן ״סקיר״ איסלנדי

Skyr הוא מוצר חלב מסורתי הדומה ליוגורט אך מסווג מבחינה טכנית כגבינה. כאשר התיישבו באיסלנד הויקינגים הראשונים, הם הביאו עמם את המסורות הקולינריות מארץ מוצאם וסקיר היה אחד מהם. המנות הנורדיות האלה התפתחו אחרת בכל מדינה מאז, כאשר לכל אומה יש וריאציה משלה.

בינתיים, נראה כי skyr נעלם כליל בסקנדינביה אך נשאר פופולרי כאן באיסלנד. כיום, אפשר למצוא אותו כמעט בכל סופר באיסלנד. והוא גם מוגש לעתים כקינוח בשילוב עם עוגות או פירות יער במסעדות. 

צמחוניים, טבעוניים ושומרי כשרות באיסלנד.

איסלנד הולכת ומשתפרת בכל הקשור למנות שאינן בשריות. ברוב המסעדות היום באי אפשר למצוא לפחות מנה או שתיים שהן צמחוניות או טבעוניות. אז איפה תמצאו מנות צמחוניות שוות באי? 

ההמבורגר הטבעוני המוצלח ביותר של אקוורירי שייך ל-fabrikkan, מסעדת ההמבורגרים המצוינת. 

בבית הקפה והשייקים Joe and the Juice, מדובר ברשת סקנדינבית שתוכלו למצוא בה  מבחר מדהים של שייקים טעימים שסוחטים במקום אל מול עיניכם, וסנדויצ׳ים מעולים ולא שגרתיים. 

בבית הקפה ההיפסטרי CAFÉ VESTURBÆJAR תוכלו לפגוש את הזמרת האיסלנדית ביורק כיוון שמדובר בבית הקפה השכונתי שלה. ולא פחות חשוב: תמצאו שם המבורגר טבעוני וקדירות של מרק מנחם, בכל פעם סוג המרק משתנה אבל ברוב המקרים הוא מבוסס על ירקות.

ואם אתם מטיילים במעגל הזהב המפורסם, אי אפשר שלא להמליץ על מסעדת Friðheimar ב-Reykholt, מסעדה בתוך חממה לגידול עגבניות שכולה מבוססת על גידול ירוק וידידותי לסביבה, החוויה מגניבה והטעם – מדהים! 

יש מזון כשר באיסלנד?

באתר של בית חב״ד תוכלו למצוא את הרשימה המלאה של כל המזונות הכשרים שאפשר למצוא בסופרים באיסלנד. הנה כמה מהם: 

  • דגני קורנפלקס קלוגס (עם תמונת התרנגול)
  • דגני צ׳יריוס
  • דגני Frosties
  • גבינת פילדלפיה
  • חמאת smjor
  • חלב My mjolk
  • תחליפי חלב של Alpro
  • תחליפי חלב של Dream
  • דגי סלמון של Lax

שומרי כשרות? כנסו לפוסט שלנו על שמירת כשרות באיסלנד. 

אולי יעניין אותך:

מפל Fossfjörður בפיורדים המערביים של איסלנד
הפיורדים המערביים
נמרוד רון

Fossfjörður

איזור הפיורדים המערביים הוא מבין האיזורים הפראיים ביותר והמתויירים פחות בקרב מטיילים באיסלנד. לכן, בתור איזור עם שטחים עצומים ונופים מרהיבים, לא קשה למצוא בו פנינות טבע מיוחדות, עם כמות מטיילים אפסית. כאן, נספר לכם על אחת הדוגמאות הטובות ביותר לכך: פיורד Fossfjörður, אחד הפיורדים הקטנים והמרשימים של האיזור.

קרא עוד »
לגונת הקרחונים
בלוג
נמרוד רון

טיול באיסלנד עם ילדים

טיול באיסלנד עם ילדים יכול להיות הנאה גדולה לכל המשפחה, הזדמנות נפלאה להכיר לילדים את הטבע האיסלנדי, המפלים, הקרחונים ובעלי החיים באי

קרא עוד »
בריכת hofsos בצפון איסלנד
ספא ומעיינות חמים
נמרוד רון

בריכת Hofsos

בתור מדינה עם כל כך הרבה נופים נפלאים מסוגים שונים, אחד הדברים המיוחדים ביותר שתיירים נהנים ממנו במהלך ביקור באיסלנד, הוא השילוב הנפלא של נופיה עם הנוף האנושי. השילוב בין ההרים, החופים והאגמים עם מבנים מרשימים כמו כנסיות, מגדלורים, חוות ועוד. כאן, נספר לכם על אחד המקומות שממחיש זאת בצורה הטובה ביותר: בריכת השחייה המחוממת Hofsos, שהמיקום המדהים שלה הופך אותה לאטרקציה נפלאה עבור מבקרים.

קרא עוד »

ברוך שובך!