שמורת תורסמורק – Þórsmörk – עמק האלים

עמק האלים, Þórsmörk ממוקם בין שלושת הקרחונים Mýrdalsjökull, Tindfjallajökull ו- Eyjafjallajökull. זהו המקום החביב על מי שרוצים לבצע טרקים באיסלנד, אך בהחלט יכול להתאים גם למשפחות שמעדיפות הליכה קצרה וטעימה מהטבע האיסלנדי.
שמורת Thorsmork

שמורת תורסמורק - Thorsmork

שמורת ת’ורסמורק או בתרגום מילולי “היער של תור” (Þórsmörk), נקראת על שמו של ת׳ור – אל הרעם במיתולוגיה הנורדית ובנו של אודין, אבי האלים. על שמו גם נקרא היום החמישי בשבוע, תורסדיי (Thursday).

למבקרים בשמורת תורסמורק יש הזדמנות מיוחדת לראות את הטבע במיטבו, נוף מרהיב של קרחונים, הרים ומים מכל עבר.

יש שני דברים שהופכים את עמק ת’ורסמורק לכל כך מיוחד.

ראשית, הדרך לשמורת תורסמורק היא הרפתקה בפני עצמה. נהר הקרוסה יוצר מחסום טבעי שבדרך כלל ניתן לחצות רק בכלי רכב המיועדים לכך. נסיעה בתנאי שטח פראיים, מעברי מים, חציית נהרות מוסיפה להרתפקאה.

יש משהו מהפנט בתורסמורק, הנופים הבראשיתיים, הרי הענק ומעברי המים הרבים.

השמורה נגישה רק בחודשי הקיץ (למעט טיולי סופר-ג’יפים), ותצטרכו לתכנן מראש כדי להפיק את המרב מהחוויה שלכם. בין אם אתם מבקרים בתורסמורק בטיול יומי, או נשארים לטייל באזור מספר ימים, תמצאו כאן את כל מה שאתם צריכים לדעת על השמורה המדהימה הזו.

שמורת ת׳ורסמורק - היער של ת׳ור

נופים וגיאולוגיה

הנופים המנוגדים של נווה מדבר שופעים בנהרות, מי הקרחונים גועשים וחותכים דרך מרחבי הטונדרה, לא רק הופכים את תורסמורק לייחודי באיסלנד אלא בעולם כולו. חלקים מהעמק עשירים בטחב, שרך ועצי ליבנה, בעוד רכסי הרים משוננים ופסגות מכוסות קרח מקיפים את האופק.

ההרים המשוננים שתראו מכל עבר נוצרו בעקבות הפשרת הקרחונים, ונהרות המים אשר כירסמו בסלע, שלושה קרחוניםEyjafjallajökull) Mýrdalsjökull, and Tindfjallajökull) מקיפים את השמורה ותוכלו לראות לפחות אחד מהם בכל מסלול טיול בשמורה, ועוד קרחונים רבים בדרך לשמורה על כביש F249.

האקלים של העמק חם ורגוע מהרגיל בדרום איסלנד בהשוואה למזג האוויר באיסלנד, מה שגורם לא פעם להרים של ת’ורסמורק לעטות ערפל סמיך שמתרחש כאשר אוויר העמק החם עולה ומתערבב עם הקרה היורדת מהקרחונים שמעל. זה נובע מפסגות הענק שמקיפות אותו ומחסות אותו.

למרות היותו חם יותר, שמורת ת’ורסמורק גם רטובה יותר משאר המדינה. עם זאת, זה רק מסייע לצמחייה, ומעניק לאזור גוון ירקרק שופע.
הגבעות, המדרונות וההרים שמסביב של ת’ורסמורק עמוסים בעמקים קטנים ובערוצים שמאפשרים כמה ממסלולי ההליכה המדהימים ביותר של איסלנד.

למטיילים מנוסים, יש שפע של שבילים לטרק, משתנים במרחקים ובקושי. למעשה, שמורת תורסמורק מציעה שניים מהמסלולים הפופולריים ביותר באיסלנד, מסלולי Fimmvörðuháls ו-Laugavegur.

שמורת Thorsmork

היסטוריה של עמק האלים

שמורת תורסמורק מקושרת למיתולוגיה נורדית מעניינת ובעיקר לאל הנורדי, ת’ור (ת’ור). ת’ור האל הפגאני של הרעם ומגן האנושות, עם הפטיש המפורסם שלו, מילא תפקיד חשוב באמונות האיסלנדים.
השפעתה של הדת הפגאנית ניכרת בשמות מקומות רבים הפזורים לרחבי הארץ ברחבי הארץ. מיקום נוסף שנקרא על שם ת’ור הוא Þórshöfn, כפר דייגים קטן בצפון מזרח איסלנד.

במיקום זה, הסיפור מאוד מעניין וידוע בפולקלור האיסלנדי המקומי. מאמינים שתור היכה את הפטיש שלו, מיולניר, ויצר את העמק, לכן, העמק נקרא על שם יוצרו החזק ורב העוצמה.

שמורת תורסמורק

איך להגיע לתורסמורק?

הגעה עצמאית

ההגעה אל תורסמורק עשויה להיות מאתגרת, ברגע שעוזבים את כביש 1 ומתחילים לנוע לעבר כביש F249 הדרך מתחילה להשתבש, לאט לאט מתחילים לפגוש שלוליות, נחלים קטנים ולבסוף מעברי מים גדולים יותר ויותר, ההגעה לשמורה עצמה עשויה להיות עבירה גם לרכב שטח בינוני ביום טוב (דאסטר), אך אם תרצו להגיע אנחנו ממליצים לקחת לשם אך ורק לנדקרוזר או לחלופין סיור סופרג׳יפים, הסיבה היא ריבוי מעברי המים ונהר ה-Krossa שעובר בשמורה, שהוא מעבר המים המשמעותי ביותר, חברות ההשכרה לרוב אוסרות על נהיגה באזור זה עם רכביהן וכל נזק שיקרה לרכב יהיה על אחריותכם בלבד.

במהלך הנסיעה לשמורה תוכלו לעצור במספר עצירות יפות לאורך הכביש, Nauthusagil, Merkurker, Stakkholtsgjá canyon ועוד!

אוטובוסים
בין ה-1 במאי ל-15 באוקטובר, Reykjavík Excursions מפעילה אוטובוס יומי לתורסמורק מתחנת האוטובוסים BSÍ ברייקיאוויק העוצר במספר עצירות בדרך. טיולי סופר ג’יפים ואוטובוסי הרים הם אופציה נוספת.

סיורי סופרג׳יפ לתורסמורק

לעמק ת׳ורסמורק מומלץ מאד להגיע בטיול מאורגן בקבוצה ולא באופן עצמאי, כיוון שחציית הנהרות באזור זה אפשרית רק בסופר ג׳יפים מיוחדים, ולא בג׳יפים רגילים. גם אם הם גבוהים, בנוסף אם תצאו בסיורי סופרג׳יפ תוכלו להנות מהדרכתו של מדריך מקומי שייקח אתכם בטיול יום לכל המקומות המעניינים והחבויים ביותר בעמק תורסמורק הנפלא.

תוכלו להזמין טיול סופרג׳יפ לתורסמורק כאן

שמורת ת׳ורסמורק

מסלולי הליכה בשמורת תורסמורק

בדרך לשמורת תורסמורק על כביש F249 תוכלו לעצור בMerkurker, הוא נקודה מומלצת מאוד לביקור, תוכלו להיכנס לנקיקים באיזור, שמהווה מעין מערה מיוחדת. בתוך הנקיק, בחודשי החורף תוכלו לראות נטיפי קרח מרשימים ביותר, וליהנות מהשקט של המקום, ובקיץ תוכלו לראות את הנחל והמיני מפלים הזורמים במערה. 

מעבר לכך, יש מספר מסלולי הליכה קצרים בתוך העמק. אחד המומלצים ביותר, הוא המסלול אשר עולה לאורך קצהו של העמק, ויעניק לכם תצפיות מרהיבות ביותר על האיזור כולו. 

Fimmvörðuháls הוא שביל באורך כמעט 30 קילומטרים שלוקח אתכם אל הגבעות שמתחת להר הגעש קרחון Eyjafjallajökull ואל המכתשים הוולקניים Magni ו-Móði, שהתפרצו במהלך ההתפרצות של 2010. תוכלו להרגיש את ההשפעות המתמשכות של הר הגעש על ידי תחושת החום שעדיין עולה מסלע הלבה.

שביל Laugavegur באורך 55 קילומטרים יקח אתכם מת’ורסמורק לאזור הגיאותרמי לנדמנלאוגר, שהוא ביתם של עושר מדהים של מעיינות חמים והרים שנצבעו בצבעים מרהיבים עקב המינראלים שבאדמה.

שמורת תורסמורק טרק לויגאווגור

 

Útigönguhöfði הוא מסלול טיול קצר אך תובעני מת’ורסמורק במעלה ההר. מתאים למי שמחפש נופים מדהימים ולא אכפת לו מאתגר פיזי קטן.

מתחיל בבקתת Basar בשביל טוב ומסומן במעלה ההר. החלק העליון של השביל די תלול, אבל יש שרשראות לעזרה קלה. מומלץ לחזור באותה הדרך.

Útigungöhöfði הוא ההר הגבוה ביותר באזור, ולכן הנוף ממנו טוב מאוד. במהלך ההתפרצות ב-2010, היה ניתן לראות ממנו את זרימת הלבה של אותה התפרצות.

Þórsmork panorama זו הליכה נחמדה מבקתות הר הגעש לראש הר Valahnúkur ובחזרה. המסלול קל יחסית ונותן נוף פנורמי נהדר של ת’ורסמורק והאזורים הסמוכים. השביל מסומן היטב ונגיש עם מדרגות מעשה ידי אדם בחלקיו התלולים ביותר.

הרים ענקיים מכוסי טחב שמתגמדים בידי קרחונים גדולים ודפוסים מהפנטים שנחצבו על ידי נהרות לאורך העמקים.

Þórsmork Highlights המסלול כולל את כל הנופים המרגשים ביותר של תורסמורק. השביל מוביל אתכם יחד עם חלקים משביל Laugavegur דרך היער של עמק Húsadalur ועד למרגלות הרי Tindfjöll. משם תוכלו לבחור לרדת לעמק תורסמורק על ידי הליכה ברכס Slyppugilshryggur או לקחת את השביל דרך קניון Slyppugil. בתחתית העמק תמצאו בקרוב את בקתת לנגידאלור בה תוכלו לנוח ולמלא את בקבוק המים שלכם. משם אנו ממליצים בחום ללכת במעלה ומעל הר Valahnúkur להתרשמות מתמשכת של Þórsmörk לפני שנרד חזרה לבקתות הר הגעש. שביל זה מסומן ונגיש עם אפשרות להרחבה לשבילים אחרים או לקצר בנקודות נוחות.

שביל הגעש Þórsgata הוא שביל חדש באורך 22 קילומטרים המקיף את שמורת הטבע Þórsmörk. ניתן לפצל את השביל לשלבים קצרים יותר עם נוף פנורמי יפהפה או לעשות הכל באותו מפגש עם טיול מפורט יותר של האזור.

שמורת תורסמורק

מפת השבילים בתורסמורק

איפה לנים בתורסמורק?

קמפינג ומתקני לינה אחרים זמינים לצד – ‘The Básar Hut’, המנוהלת על ידי איגוד הטיולים של איסלנד. אם ברצונכם להישאר, יש להזמין כמה שיותר זמן מראש (4-6 חודשים), שכן המקומות מתמלאים במהירות.

אפשרויות נוספות הן בקתות הר הגעש או אתר הקמפינג. אתרי הקמפינג בתורסמורק מושלמים לטיולים בסיור של 5-6 ימים בטרק Laugavegur (קמפינג), שמתוכם יומיים מבלים בתוך עמק ת’ורסמורק.

  • The Basar Hut: בסביבת  Básar יש מסלולי הליכה המתאימים לכולם. מסלול “Básár-circle” מתאים לכולם – כשעה הליכה. יש נוף יפה מההר Réttarfell, והר Útigungönhádi מתאים למי שמעדיף להתאמץ קצת יותר. קניון Hvannargil הוא כמו ארץ פלאות. תוכלו לקבל מפת טיולים מפורטת בבקתה.
  • בבקתות מקום ל-83 איש, שירותים, מקלחות (מחיר 500 ISK), תנורי גז, כלי מִטְבָּח, גְרִיל, מחיר לינה בבקתות 10,000ISK.
  • באתר הקמפינג: שירותים, מקלחות (מחיר 500 ISK), גְרִיל, מחיר לקמפינג 2,000ISK לאדם באוהל.

  • Volcano Huts: הבקתות ממוקמות בשמורת הטבע ת’ורסמורק, בקתות הר הגעש נגישות רק באמצעות אוטובוסים אזוריים מיוחדים או בהגעה עם סופרג’יפ או במעבר רגלי על הגשר (הבקתות ממוקמות מעבר לנהר הקרוסה).
שמורת תורסמורק בחורף

לינה בעיירה Hella

Landhotel – מלון מצוין, חדרים נעימים, נקיים ומסודרים. 

Ranga Hotel – מלון יפהיפיה, שנחשב לאחד המלונות היוקרתיים והטובים ביותר באזור. 

למלונות נוספים באזור זה

אולי יעניין אותך:

התפרצות הר הגעש Eldfell
דרום איסלנד
מעיין יאני רון

הר הגעש Eldfell

ב-23 בינואר 1973, התפרצות געשית מפתיעה במיוחד בדרום איסלנד הרעישה והדהימה את העולם כולו. הר הגעש Eldfell, שנמצא על האי Heimaey שברצועת איי ווסטמן, נוצר לפתע בשל התפרצות געשית יוצאת דופן, לאחר 5,000 שנה ללא כל פעילות געשית באיזור איים אלה של איסלנד. בכתבה זו, נספר לכם את סיפור ההתפרצות הדרמטית, ואת כל הדרכים לבקר במקום ולחוות אותו כיום.

קרא עוד »
חוות Möðrudalur - צפון מזרח איסלנד
מוזיאונים באיסלנד
מעיין יאני רון

חוות Möðrudalur

החווה ההיסטורית Möðrudalur, שנמצאת בצפון-מזרח איסלנד, לא רחוק מכביש מספר 1, תזמן לכם חוויה נפלאה וייחודית. המקום המבודד, שנותן תחושה של נווה מדבר באמצע האיזור הפראי של מרכז איסלנד, מציע מספר פעילויות נפלאות, ואווירה שקטה ונעימה במיוחד. הנה כל מה שצריך לדעת על הביקור במקום.

קרא עוד »
מרחצאות Hvammsvik
מעיינות חמים
נמרוד רון

מרחצאות Hvammsvik

תרחצו בשמונה מעיינות חמים טבעיים בגדלים שונים ובטמפרטורות שונות מוקפים באוקיינוס, הרים וחיות בר במרחק של 45 דקות בלבד מרייקיאוויק.

קרא עוד »

ברוך שובך!

רוצים לקבל את העדכונים הכי חמים לקראת הטיול שלכם באיסלנד?

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק לקבלת עדכונים בזמן אמת על אורות צפון, הרי הגעש, מזג האוויר, טיולים מומלצים וחסימות כבשים!

30% הנחה על תכנית הטיול הקלאסית לאיסלנד עד סוף החודש!

השתמשו בקוד הקופון: fb30off