יום 2

הוא איננו מיושב, יש בו נופים פראיים במיוחד ובנוף שלו תמצאו הרים בצבעים! המרכז ההררי של איסלנד הוא אזור שיקח אתכם מאות שנים אחורה בזמן, לאיסלנד טבעית ופראית, שיד אדם לא נגעה בה

המרכז ההררי של איסלנד

המרכז ההררי הוא איסלנד לא מיושבת, דרמטית ומסתורית, שבה האדם נתון לחסדי הטבע, רוחץ במים גיאותרמיים, ישן באוהלים או בבקתות פשוטות, דג דגים ופוגש שועלים. זהו אזור עשיר בטבע, שמציע את שבילי ההליכה מהיפים באיסלנד, לא תמצאו בו תושבי קבע – למעט אולי השועל הארקטי. אין שם חנויות, כבישים, תחנות דלק או כל סימן להתיישבות אדם, מלבד בקתות בסיסיות ומקלחות שמיועדות למטיילים שרוצים ללון באזורים הללו ויש להזמין אותם חודשים מראש. 

שמורת ת׳ורסמורק פתוחה למבקרים בסיורי סופר ג׳יפים במשך כל השנה (פירוט בהמשך). 

העונה המתאימה לביקור עצמאי היא בדרך כלל מאמצע יוני – ספטמבר, תלוי במזג האוויר באותו הקיץ. מסוכן מאד לבקר באזור הזה בחורף, בשל מזג האוויר הבלתי צפוי שם, סופות השלגים הפתאומיות, הנהרות השוצפים וההצפות. לרוב המסלולים נגישים למטיילים בג׳יפים מסוף יוני ועד אמצע ספטמבר, אך עשויים להיפתח מאוחר יותר או להיסגר מוקדם יותר בהתאם לתנאי מזג האוויר ומצב הכבישים. 

ישנם 3 טיולים מודרכים מומלצים במיוחד למרכז ההררי ואנו ממליצים לבחור באחד מהם, הראשון הוא סיור ג’יפים לשמורת לנדמנלאוגר, השני לשמורת ״עמק האלים״ – תורסמורק, והשלישי הוא סיור לשמורת Fjallabak. 

סיור מודרך ללנדמנלאוגר בחודשי הקיץ​

אחד האזורים המפורסמים והיפים ביותר במרכז האי הוא לנדמנלאוגר (“בריכות העם”), אזור שנקרא כך בזכות מגוון רחב של מעיינות חמים טבעיים שניתן למצוא בין הגבעות הצבעוניות שלו. לָאנדמַנַאלוֹיגַּר, היא שמורת ההרים צבעוניים שנוצרו בעקבות התפרצויות געשיות חוזרות ונשנות, בהן יצאה לבה מקרום כדור הארץ ובמשך אלפי שנים יצרה הרים עם שכבות בצבעים שונים. השוני בצבעים הוא בהתאם לסוג המינרל בכל התפרצות געשית. האזור נחשב לשמורה מוגנת מאז 1979, ויש שם הייקים וטרקים מהיפים ביותר באיסלנד.

אם שכרתם רכב 4X4 תוכלו להגיע עצמאית עם ההוראות בהמשך הדף או לחלופין, תוכלו להזמין סיור מודרך בסופרג’יפ ללנדמנלאוגר.

שימו לב שכדאי להצטייד בסנדוויצ׳ים לטיול זה או להוסיף קופסת אוכל במסגרת הסיור. 

הגעה עצמאית ללנדמנלאוגר בחודשי הקיץ

חשוב! כדאי תמיד להתעדכן במזג האויר באתר השירות המטאורולוגי האיסלנדי: https://en.vedur.is/. כמו כן מומלץ להתעדכן באזהרות באתר https://safetravel.is בו ניתן גם להירשם לפני היציאה למסלול, כך שהצוותים האיסלנדיים ידעו שיצאתם לדרך, למקרה שתצטרכו עזרה כלשהי, תוכלו גם להרים טלפון (1777) לרשות הדרכים http://road.is ולהתעדכן מולם במצב הכבישים.

לקריאה נרחבת על השמורה, הגאולוגיה, דרכי הגעה נוספות ועוד, לחצו כאן.

ההגעה העצמאית אפשרית לרוב רק בין ה-25 ביוני עד ה-15 בספטמבר, תאריכי הפתיחה והסגירה גמישים בהתאם למזג האוויר והתנאים בשטח.

אנו ממליצים לצאת לדרך בסביבות 8 בבוקר באם אתם מתכננים לבצע את כל העצירות, היות ויום כזה ייקח בין 11-13 שעות (בסך הכל).

התחילו את היום בתדלוק ואיסוף אוכל לצהריים בתחנת הדלק : N1 Árnes

אחרי זה המשיכו על כביש 32 לכיוון מפל “העזרה” Hjálparfoss הנופל בשני זרמים היוצרים צורת לב.

אם תסתכלו ימינה תוכלו לראות באופק את הר הגעש הפעיל – הקלה Hekla.

משם תמשיכו על כביש 32 עד שמתחברים לכביש F26 ואז לכביש 208, כשתפנו ל-F224 הקפידו לחנות לפני מעברי המים, תוכלו לבחור בין כמה מסלולי הליכה בדרגות קושי ואורכים שונים, יש גם מעיין חם בלב הטבע – תביאו בגדי ים!

רוב מסלולי ההליכה יוצאים ממרכז המבקרים שבשמורה, כך שתוכלו להתעדכן שם במצב השבילים, אנחנו ממליצים בייחוד על המסלולים הבאים:

מסלול הטבעת – Laugahraun Loop – המסלול המעגלי הוא הקצר ביותר, הוא בדרך כלל האפשרות הטובה ביותר למי שאין לו הרבה זמן, משפחות עם ילדים צעירים או אנשים שאינם רגילים לטייל מרחקים ארוכים יותר. למרות שיש לו כמה אתגרים – במיוחד אם הגעתם מוקדם יותר בעונה (במהלך יוני) כשעדיין יש שלג באזורים הגבוהים שבו, אין טיפוס משמעותי בגובה והוא מסומן היטב.

ההר הכחול Bláhnjúkur –  המסלול להר Bláhnjúkur (Bláhnúkur) הוא שביל לולאה באורך 6.6 קילומטרים ברמת קושי בינונית, ההר הממוקם בשמורת לנדמנלאוגר. עדיף לעשות את המסלול בין יוני לספטמבר.

הצבע הכחול שעל שמו קרוי ההר הזה מגיע מהצבע הכחול-שחור של הצדדים שלו. הצבע נובע מאפר וולקני וזרמי לבה.

המסלול מדהים! לעשות אותו נגד כיוון השעון היא הצעה טובה מכיוון שהעלייה התלולה יותר נוחה להליכה והנוף יותר יפה בכיוון הזה. תהנו מיותר זמן לצפות, להשתהות ולצלם תמונות יפות בדרך למעלה.

בדרך חזרה אל מקום הלינה שלכם שימו לב שיש שתי אפשרויות חזרה, דרך מקוצרת בשם Landmannaleid, שאורכת כ42 ק״מ אך כוללת 2-3 מעברי מים ובעיקר עבירה לרכבי דאצי׳ה דאסטר ומעלה בימים יפים, ולנד קרוזרים בימים גשומים, אם תרצו לחזור בדרך הבטוחה יותר אנא סעו בדרך F208 הצפונית (שעליה הגעתם לשמורה) וכך הימנעו ממעברי המים.

חשוב! תמיד להתעדכן במזג האויר באתר השירות המטאורולוגי האיסלנדי: https://en.vedur.is/. כמו כן מומלץ להתעדכן באזהרות באתר https://safetravel.is בו ניתן גם להירשם לפני היציאה למסלול, כך שצוותי חילוץ יוכלו ליצור קשר.

שימו לב: התוואי שתיסעו בו היום מיועד לרכבי שטח בלבד (כבישי F) וכולל מעברי מים, לכן התעדכנו במצב הדרכים.

סעו רק בתוואי המסומן ולא לשכוח לתדלק את הרכב לפני שיוצאים לדרך – אין תחנות דלק במרכז ההררי!

יעדים על כביש F208 בדרך חזרה

קניון Sigöldugljúfur

בדרך חזרה אנחנו ממליצים לעשות עצירה ב״קניון הדמעות״, מהחניה מדובר על הליכה של קילומטר עד להגעה לתצפית על קניון הדמעות עם המפלים היפיפיים.

מפל ובית ויקינגים

אם עוד נשאר לכם קצת כוח לעצירה אחרונה, תוכלו לעצור ב-Gjainn, כאן תוכלו לראות עמודי בזלת מרשימים, מפל מקסים, ובחזור לעבור לצד בית מהתקופה הויקינגית שדאגו לשמר אותו, הנסיעה בכביש 327 (עד לחניה) – כביש עפר קופצני ויש לנסוע בזהירות מרבית.

לקריאה נוספת לחצו כאן.

סיור מודרך לעמק האלים - בכל עונות השנה

סיור נוסף הוא לשמורת Thorsmork עם סופר ג׳יפים. לאזור הזה לא ניתן לנסוע באופן עצמאי כיוון שצריך לחצות נהרות באמצעות סופר ג׳יפים בלבד. שמורת ת’ורסמורק או בתרגום מילולי “היער של תור” (Þórsmörk), נקראת על שמו של ת׳ור – אל הרעם במיתולוגיה הנורדית ובנו של אודין, אבי האלים. על שמו גם נקרא היום החמישי בשבוע, תורסדיי (Thursday).

הכניסה לעמק המרשים עם שביל ההליכה אל מאחורי המפל. משם ממשיכים בדרך עפר העוברת בין קרחונים והרי שולחן מרשימים לעמק ת’ורסמורק הנסתר. בשמורה יש מסלולי הליכה בדרגות קושי שונות וגם טרק מאד פופולרי שאורך כארבעה ימים. למבקרים בשמורת תורסמורק יש הזדמנות מיוחדת לראות את הטבע במיטבו, נוף מרהיב של קרחונים, הרים ומים מכל עבר. 

ההגעה לשמורה בצורה עצמאית מסובכת וכוללת מעברי מים עמוקים אשר עלולים להיות מסוכנים ולכן אם תרצו להגיע אל השמורה אנחנו ממליצים להזמין סיור מודרך.

שימו לב שכדאי להצטייד בסנדוויצ׳ים לטיול זה או להוסיף קופסת אוכל במסגרת הסיור. 

  1. להזמנת סיור מודרך בסופרג’יפ לתורסמורק.

סיור מודרך לשמורת Fjallabak

פירוש השם Fjallabak הוא “מאחורי ההרים” באנגלית. זהו שמו של האזור המפורסם, המתפתל בנוף המדברי בין הר הקלה לקרחון Myrdalsjokull דרך לב אחד מרכסי הרי הריוליטים הגדולים באיסלנד.

ריוליט הוא סלע געשי עשיר בסיליקה, שנוצר בהתפרצויות חומציות – באיסלנד, אלו פחות שכיחות מהתפרצויות בזלתיות. כאשר הלבה מתפרצת מתחת לקרח, צבעו של הריוליט בהיר בדרך כלל, מגיע בגוונים של בז’, ורוד, אוקר, כתום ואפור, ולעתים כחול או ירוק.

השטח העצום והמדהים הזה נותר ברובו בתולי כיוון שהגישה לא קלה, אך כן ניתן להגיע אליו באמצעות סיורי סופר ג׳יפים החל מאמצע יוני ועד אמצע ספטמבר. יולי הוא החודש החם ביותר בשנה בשמורה, עם טמפרטורה ממוצעת של 7-8 מעלות צלזיוס.

Fjallabak היא בעלת אין סוף מסלולים אפשריים. שמורת לנדמנלאוגר שפירטנו עליה למעלה היא אחד מהם ואזור מרהיב נוסף נמצא בעמק Fljótshlid. 

אזור Fjallabak מציג מגוון מופלא של מאפיינים טבעיים: מכתשים, זרמי לבה, הרים מכוסי אזוב, עמקים, אגמים ונהרות, נחלים נוצצים, קניונים ותצורות סלע ייחודיות. 

צאו לסיור סופרג׳יפים ותחקרו את האזור המדהים הזה.

לינה באזור Hella

Farmer Guesthouse – המקום למי שרוצה ללון בחווה אותנטית באיסלנד ולהציץ לחיי הכפריים באי. 

Loa’s Nest – מלון בסיסי, במחיר נוחים. 

Landhotel – מלון מצוין, חדרים נעימים, נקיים ומסודרים. 

Ranga Hotel – מלון יפהיפיה, שנחשב לאחד המלונות היוקרתיים והטובים ביותר באזור. 

Hvolsvollur campsiteאתר הקמפינג פתוח כל השנה, מציע סביבה ציורית ושלווה עם נופים מדהימים של הנופים האיסלנדיים שמסביב, מקלחות, חשמל, אינטרנט אלחוטי ומכונות כביסה מה שהופך אותו למקום אידיאלי עבור חובבי טבע וחובבי טבע.

Gaddstaðaflatir – אתר הקמפינג מרווח עם בית שירות בו ניתן לבשל וגם לשבת ולאכול. אתר הקמפינג ממוקם ליד חוות סוסים עם אולם רכיבה ומתחם רכיבה. תחרות הקאנטרי לסוסים האיסלנדים מתקיים כאן מדי שנה.

בחורף: Smaratun Campsite

למלונות נוספים באזור זה

אולי יעניין אותך:

העמק המעשן
דרום איסלנד
נמרוד רון

Reykjadalur – העמק המעשן

״העמק המעשן״ בתרגום מאיסלנדית, הוא נהר חם שזורם לו בהרים ליד העיירה Hveragerdi, האזור פעיל מאוד גיאותרמית, ולאורך כל ימות השנה אפשר לרחוץ במים החמים.

קרא עוד »
קרחון סנייפלסיוקול
חצי האי סנייפלסנס
נמרוד רון

הפארק הלאומי סנייפלסנס

חצי האי סנייפלסנס, שנמצא בחלק הצפון-מערבי של איסלנד, מדרום לפיורדים המערביים, הינו בהחלט אחד האיזורים היפים ביותר באיסלנד כולה. עם תופעות טבע מדהימות, היסטוריה מעניינת ונופים מרהיבים, כל מטייל ימצא כאן את מבוקשו, באיזור שנקרא גם “איסלנד הקטנה” בשל הגיוון שלו. אחת מגולות הכותרת של האיזור המיוחד היא הפארק הלאומי סנייפלסנס, אחד מ-3 הפארקים הלאומיים של איסלנד. בכתבה זו, ניתן לכם את כל המידע הרלבנטי על הביקור במקום המיוחד.

קרא עוד »

ברוך שובך!

התוכן המבוקש חשוף למשתמשים אשר רכשו את חבילת 10 ימי טיול שלנו