המדריך למטייל בהר הגעש Meradalir באיסלנד

הרי הגעש שהתפרצו באיסלנד בעשורים האחרונים היו רחוקים מאד מהעיר, מה שהופך את ההר הזה לאטרקטיבי במיוחד, כמובן שלא יכולנו להתאפק ופקדנו את המקום כמה וכמה פעמים
טיול להר הגעש באיסלנד

הכנסו העמוד המעודכן ביותר על התפרצות הר הגעש באיסלנד בשנת 2023.

טיול להר הגעש ב-Meradalir שהתפרץ בשנת 2022: הוא נמצא כשניים וחצי קילומטרים מאזור ההתפרצות הקודמת של הר הגעש Fagradalsfjall, כך שבהליכה לשם תוכלו להשקיף גם על הלבה שהציפה את כל העמק והתקשתה, תוכלו לראות עדיין חלקים נרחבים מהאדמה המעשנת. האזור נמצא כשעה נסיעה מריקאוויק ו-20 דקות נסיעה מאזור שדה התעופה Keflavik.

מוזמנים לבקר בקבוצת הפייסבוק שלנו, שם אנחנו משתפים בטיפים שימושיים נוספים.

ההליכה לאזור ההתפרצות היא הליכה קשה ותלולה. מדובר בהליכה של כ-8 קילומטר לכיוון, ההליכה מתחילה בשביל מסומן שהוביל בעבר לאתר ההתפרצות הקודמת וממשיכה לאזורים הרריים, ההליכה היא על סלעים ואבנים לאורך רוב הדרך.

בשלב זה מומלץ להגיע בשעות היום, ההליכה בלילה היא יותר מאתגרת, זו בכל זאת אדמה געשית, ברובה סלעית. 

על פי בקשת ואזהרת הרשויות, הגעה למסלולי ההליכה מגיל 12+.

אם הליכה שלכ-16 ק״מ קצת גדולה עליכם, טיסה במסוק להר הגעש המתפרץ באיסלנד היא חוויה לכל החיים. הרפתקה המאפשרת לחוות את הטבע מנקודת מבט חדשה, להתפעל, לצלם ולנצור כל רגע. לכל מי שחושש או מתקשה ללכת ברגל למקום, או רוצה לראות את ההר במלוא הדרה מלמעלה. הטיסה במסוק היא המסע המושלם להר, להזמנת טיסה במסוק להר הגעש

ואם תרצו ללכת להר הגעש אך תעדיפו לעשות זאת עם בקבוצה קטנה ועם מדריך, תוכלו להזמין סיור מודרך להר הגעש שכולל הסעה הלוך ושוב מרייקיאוויק.

הר געש באיסלנד

איך מגיעים להר הגעש?

איפה חונים? סמוך להר הגעש יש שתי חניות, החניה המערבית (P1) היא קרובה למסלולי A&B ואם תחנו בה תחסכו לעצמכם 1.5 ק״מ הליכה לכל כיוון לעומת אם תחנו בחניה המזרחית (P2) שקרובה למסלול C.

במידה והיא מלאה, תוכלו להמשיך דרום מזרחית (על הכביש) ולהגיע לחניה השניה שכן היא הגדולה יותר.

בכל מקרה בשתי החניות צריך לשלם על החניה, ויש הסברים בשטח עם ההגעה, תוכלו לשלם עם אפליקציית Parka או EasyPark, אם לא תשלמו 1,000 קרונות מראש, צפו לקבל דוח של 5,000 קרונות.

החניה המערבית (P1) למסלול A&B

מתחילים ללכת - מסלול A&B

1. יוצאים מהחניה ומצטרפים אל מסלול ההליכה.

מסלול ההליכה הצמוד אל ההר, אתם תלכו לשמאל ההר, מדי פעם תראו שלטים ותוכלו לעקוב אחר השילוט למסלול A, זה המסלול הקל ביותר, כ15 ק״מ הליכה, אך הוא גם הצפוף יותר.

אם חניתם בחניה המזרחית והרחוקה יותר, תלכו כ25 דקות, ואם חניתם בחניה הקרובה תלכו כעשר דקות עד ששני השבילים משתי החניות מצטלבים והופכים לאחד, בנקודה הזו גם תראו שילוט: לכיוון דרום מזרח מסלול C וחניה מספר 2 (הרחוקה), לכיוון מערב חניה מספר 1 (הקרובה) ולכיוון צפון Fagrdalssfjall / Geldingardalur ומסלולי A וB.

2. בוחרים מסלול A או B.

עכשיו תלכו על שביל עפר שיושר על ידי טרקטורים והוא יחסית נוח להליכה כ10 דקות, תגיעו לפיצול בו תצטרכו להחליט האם אתם הולכים (ימינה, צמוד להר) בשביל A שממשיך להיות סלול, ועליו הולכים ההמונים, או על שביל B שהוא אינו סלול אך מאפשר הליכה יותר רגועה, מבחינת כמויות האנשים, אע״פ שהעליה שבו במעלה ההר היא קצת יותר תלולה, שביל B הוא קצת יותר קצר במרחק אך מכיוון שאינו סלול והעלייה יותר תלולה אורך כ15 דקות יותר.

הפלוס המשמעותי בעיניי של מסלול A הוא העובדה שהוא עובר סמוך לנתיב זרימתמ הלבה וההתפרצות של שנת 2021, והפלוס המשמעותי של מסלול B הוא שהוא כמעט ריק ממטיילים, אם תרצו תוכלו לעלות במסלול אחד ולרדת בשני.

3.A. בחרנו מסלול A

אחלה בחירה, עכשיו תמשיכו על שביל העפר בעליה המפותלת, היא לרוב לוקחת כ30 דקות ומהר מאוד מצד ימין שלכם תזכו לראות את הלבה שהתקשתה מההתפרצות האחרונה של הר הגעש Fagradalsfjall במרץ 2022, בסוף העליה תתחילו לראות את מכתש הר הגעש ומסביבו את שדה הלבה העצום שהוא יצר במשך חצי השנה שבה התפרץ, הצבעים הצהובים והירוקים שתראו הם מרבצי גופרית.

הסרטון מטה הוא מההתפרצות הקודמת, אך הנתיב הוא מסלול A.

3.B. בחרנו מסלול B

נהדר! המשיכו ישר בפיצול, ותתחילו לעקוב אחרי עמודי העץ, הם יובילו אתכם לעמק קטן ואחרי כעשרים דקות הליכה מישורית תתחילו לטפס למעלה, הטיפוס הזה אינטנסיבי, ולוקח כ40-45 דקות, אם תתקשו בצד שמאל תוכלו לאחוז בחבל שהונח ונקשר בין עמודי מתכת לנוחיות המטיילים.

כשתגיעו לחלק העליון תמשיכו לעקוב אחרי עמודי העץ, ותזכו לראות את מכתש הר הגעש מולכם, הצבעים הצהובים והירוקים שתראו הם מרבצי גופרית.

4. מתחילים ללכת לכיוון ההתפצות העכשווית

סיימתם את העלייה הקשה? עכשיו תנשמו קצת, הרע מכל מאחוריכם.

הקטע הבא והאחרון הוא הפשוט והיפה ביותר במסע אל הר הגעש.

תצעדו עכשיו בסמיכות למכתש הר הגעש Fagradalsfjall שהתפרץ לאורך חצי שנה, לפני שהתפרץ היה פה עמק יפיפיה, ועומק של שדה הלבה שתראו לימינכם הוא עד כ50 מטר במרכזו! תמשיכו לצד שביל הלבה עכשיו כ1.5 קילומטר עד שתתחילו לראות את העשן מההתפרצות, חשוב לציין שצריך ללכת עד סוף שדה הלבה מההתפרצות הקודמת ולהגיע לתחתית העמק.

5. הולכים אל הר הגעש המתפרץ

עכשיו ההליכה היא פשוטה, מתחילים ללכת לכיוון ענני העשן, ההליכה מכאן אורכת כ20 דקות, והיא בירידה, תרדו בזהירות על האבנים ואם צריך שימו יד על הקרקע בכדי לא לסובב קרסול, הירידה לא מאתגרת כל כך אבל יהיה מבאס להפצע, הגעתם בשלום? עכשיו שבו, תשתו קפה, תאכלו כריך ותהנו מהנוף, אנחנו ממליצים להישאר במרחק כמה מאות מטרים ובחלק העליון של העמק היות ובחלקו התחתון עשויים להצטבר גזים רעילים, בכל מקרה של סכנה, צוותי ההצלה והבטחון יודיעו על כך למטיילים בשעות הפעילות שלהם, מדובר על 10:00-20:00 לרוב.

בכדי לטייל בבטחה ולהמנע משאיפת גזים רעילים במסלולים A&B, צריך להקפיד להגיע בעת שהרוח אינה נושבת מערבה, תוכל לבדוק זאת באתר Vedur, בלחיצה על תחנת מזג האוויר השמאלית והתחתונה, תחנת Grindavik, היא הקרובה והרלוונטית ביותר לרוחות בהר הגעש.

החניה המזרחית (P2) למסלול C

מתחילים ללכת - מסלול C

מסלול C הוא המסלול שמגיע ל״חצר האחורית״ של הר הגעש, ההליכה בו יותר קצרה וקלה, כ5.5 ק״מ לכל כיוון, אך התצפית בו היא גם יותר מרוחקת ולא תוכלו להגיע ממש עד מרחק נגיעה מהר הגעש ותוכלו לצפות בהתפרצות בערך ממרחק קילומטר ולא מנקודת תצפית עילית, כך שמבחינת איכות הצפייה בהתפרצות, מסלולי A&B עדיפים.

ההליכה פשוטה מאוד, מכיוון החניה תלכו בערך 300 מטרים, תפנו ימינהלשביל על הר Langihryggur, השביל ימשיך כ5 ק״מ, בהם תטפסו על פסגת ההר ולשמאלכם תראו את שדה הלבה שהותירה ההתפרצות הקודמת בשנת 2021.

לקראת ההגעה תתחילו לרדת אל העמק עד שתגיעו לנקודת התצפית על ההתפרצות.

המסלול להר הגעש Meradalir

רשימת ציוד להר הגעש:

  • בקבוקי מים. 
  • אוכל. 
  • תרמוס עם שוקו חם, תה וקפה
  • נעליים שמחזיקות את הקרסול היטב. רצוי נהלי הליכה. 
  • גרביים חמות ונוחת.
  • ביגוד חם.
  • ביגוד עליון חסין גשם ורוח.
  • כובע מחמם
  • מקלות הליכה
  • מטען נייד
  • פנס

בכדי לדעת אם מזג האוויר מתאים לעליה להר הגעש, תוכלו לבדוק את האתר הזה.

הלבה שתראו בהר זורמת בקצב עשרות קוב והיא לא מסכנת את התושבים באזור. הלבה עתיקה במיוחד – היא מגיעה ממעמקי קרום כדור הארץ. לבה מהסוג הזה נראתה בפעם האחרונה לפני 7000 שנה! בעידן הקרח האחרון. 

מיקום והגעה – האיסלנדים פועלים בזריזות ובמתחם הגישה כבר ישנה חנייה מסודרת למאות רכבים. הנסיעה אורכת כ-40 דקות ממרכז רייקיאוויק. עם ההגעה ניתן יהיה לראות את מגרשי החניה משני הצדדים, ההליכה מהחניה המערבית יותר קצרה בערך בקילומטר.

ובכל זאת – לא בכל יום אפשר להגיע להר, צריך לעקוב אחרי ההנחיות של הצוותים המקצועיים בשטח, בחלק מהזמן יש רמות גבוהות מדי של גזים רעילים באוויר או שהרוח משנה כיוון ומהווה סכנה למטיילים ולכן אסור להתקרב.ע

הר געש באיסלנד, דני קושמרו
ליווינו את מגיש החדשות דני קושמרו בטיול באיסלנד ובסיקור הר הגעש

מקומות לינה באזור הר הגעש

תוכלו ללון בערים סמוכות, אך במרחק בטוח מהר הגעש. אחת מהן היא העיר Keflavik, העיר בה נמצא שדה התעופה וספא הלגונה הכחולה. העיר הזו במיקום מצוין למי שרוצה להגיע לבקר בהר הגעש כיוון שהיא כ-20 דקות נסיעה מהחנייה של ההר וכ-10 דקות נסיעה מהשדה, כך שתוכלו להתחיל את הטיול שלכם באיסלנד בלינה ב-Keflavik, טיול להר הגעש ומשם להמשיך בטיול. 

אפשרות נוספת היא לינה בעיר Grindavik שנמצאת גם היא יחסית בסמיכות להר אך אין בה מקומות לינה רבים.

והאופציה השלישית היא לינה ברייקיאוויק, העיר הגדולה ביותר באיזור, במרחק 40 דקות נסיעה ובה היצע המלונות הנרחב ביותר. 

 

איסלנד והרי געש

איסלנד ממוקמת על הרכס המרכז-אטלנטי, ממש מתחת לאוקיינוס ​​האטלנטי הצפוני, שבו הלוחות האירו-אסיה וצפון אמריקה מתרחקים זה זה מזה. הרכס כולל בקע עמוק העובר לאורך צירו, שממנו מחלחלת לבה מהמעטפת של כדור הארץ. הלבה הזו מתקשה לקרום חדש על גבי שני הלוחות המתפצלים. הלוחות מתרחקים לאורך הרכס בממוצע של כ-2.5 סנטימטרים בשנה על פי המכון הגיאולוגי של ארצות הברית. בגלל כל הנסיבות הללו, איסלנד היא מוקד לפעילות גיאולוגית, לרבות רעידות אדמה תכופות, התפרצויות געשיות וגייזרים (המספקים לאיסלנד אנרגיה גיאותרמית בשפע). במדינה יש יותר מ-200 הרי געש. הפעילות הוולקנית של הרי הגעש הללו היא שיצרה את איסלנד. כיס המאגמה שיושב מתחת לאיסלנד הוא זה שיצר את האי, כאשר לבה חמה עלתה אל פני האוקיינוס, שם התקררה והצטברה בהדרגה לאי שהחל לפני כ-70 מיליון שנה.

כתוצאה מהימצאות בסביבה ייחודית שבה בקע יבשתי ומאגמה משלבים כוחות, איסלנד היא אחד האזורים הפעילים ביותר מבחינה געשית בכדור הארץ. בממוצע, איסלנד חווה אירוע געשי כל 4 שנים. מאז סוף עידן הקרח האחרון, לפני כ-10,000 שנים, שליש מכל הלבה שהרי געש יצרו על פני כדור הארץ התפרצה באיסלנד.

אותה פעילות גיאולוגית אחראית גם לכמה מהמאפיינים הדרמטיים ביותר של הטבע האיסלנדי. הנופים ההרריים, שדות הלבה השחורים, חופי החול השחורים, הבריכות הגיאותרמיות והגייזרים, ואפילו הקרחונים נובעים ממשחק גומלין מתמשך בין הפעילות הוולקנית לבין האלמנטים הטבעיים. האבולוציה של האי נמשכת באותם תהליכים שיצרו אותו, כאשר הרי געש מתפרצים כל כמה זמן וסדקים חדשים מופיעים לאורך המדרונות שלהם.

אולי יעניין אותך:

תצפית מהאי Videy לכיוון רייקיאוויק
רייקיאוויק
מעיין יאני רון

האי Videy

במרחק מעבורת קצרה מרייקאוויק, נמצא לו אי קטן ומיוחד, שמשלב בשטחו הקטן כמה סיפורים ואטרקציות שונות, אשר הופכות אותו לאתר נפלא עבור מטיילים. בין נופים יפים, תרבות, אמנות והיסטוריה מעניינת, כל אחד ימצא את מבוקשו באי Videy. כאן, ניתן לכם את כל המידע הרלבנטי על הביקור במקום.

קרא עוד »
הר Vindbelgjarfjall שבאגם Myvatn
אגם מיוואטן
נמרוד רון

הר Vindbelgjarfjall

יש דרכים רבות לחוות את הטבע המרהיב של איסלנד. בין נסיעות בדרכי נוף מרשימות, עצירות בנקודות תצפית מרהיבות, שייט, סיורים מודרכים ועוד, לא חסרות אפשרויות נפלאות לפעילויות עבור מטיילים באיסלנד. עם זאת, רבים יסכימו כי אחת הדרכים הטובות ביותר לחוות את הטבע עוצר הנשימה של המדינה היא דרך הרגליים, באמצעות הליכה במסלולים הנפלאים שפזורים לכל אורך המדינה. בכתבה זו, נספר לכם על אחד המסלולים המומלצים באזור אגם מיוואטן: הטיפוס על הר Vindbelgjarfjall, בצפון-מזרח איסלנד.

קרא עוד »
מערת יודה - הר Hjörleifshöfði
דרום איסלנד
נמרוד רון

הר Hjörleifshöfði

בדרום איסלנד, מעט ממזרח לעיירה Vik, מתנשא לו בדרמטיות הר Hjörleifshöfði, שמגיע לגובה של 221 מטרים, בהפרש גדול מכל האיזור שסביבו, מה שהופך אותו למרשים ובולט במיוחד. עם נופים נפלאים אל האוקיינוס והאיזור כולו, מערה מפורסמת וייחודית, והיסטוריה יוצאת דופן, צוק Hjörleifshöfði הוא בהחלט אחת הפנינות החבויות של האיזור, ואתר נפלא לביקור במהלך טיול באיסלנד.

קרא עוד »

ברוך שובך!