חצי האי רייקיאנס

חצי האי רייקיאנס ממוקם בדרום מערב איסלנד, הוא מאופיין בשדות לבה עצומים, הרי געש ופעילות גיאותרמית מתמשכת. הוא ממוקם בין שני לוחות טקטוניים, הלוח האירו-אסייאתי והלוח הטקטוני של צפון אמריקה, בשנת 2021 התפרץ הר הגעש Fagradalsfjall אחרי שלא היו התפרצויות באזור זה במשך כ-900 שנה. התפרצות זו הייתה ממנגטת ונמשכה כחצי שנה, מסדק וולקני קטן, הלך וצמח לו הר געש מרהיב ומסביבו שדה של לבה טרייה.

אחרי שההתפרצות הזו שככה בספטמבר 2021, סדק וולקני חדש נפער באדמה באוגוסט 2022 ונהרות של לבה החלו לזרום ממנו, הסדר הזה הפך להר הגעש בעמק Meradalir, שנמצא כשניים וחצי קילומטרים מהר הגעש שהתפרץ ב-2021. מי יודע אילו הפתעות נוספות טומן בחובו האי רייקיאנס, שוות, מה שבטוח, תוכלו למצוא בו שני הרי געש טריים, את שדה התעופה הבינלאומי ואת ספא המעיינות החמים המפורסם ביותר של איסלנד ומהטובים בעולם: הלגונה הכחולה. 

האזור הגיאותרמי קריסוויק

פעילות גיאותרמית

האזורים הגיאותרמיים העיקריים של רייקיאנס הם Gunnuhver ו-Krysuvik. ניתן לראות בריכות בוץ ופעילות גיאותרמית משמעותית ב- Gunnuhver, בעוד שאזור קריסווויק מאופיין במעיינות חמים ובבעבועי בוץ שבהם מינרלים הופכים את האדמה לצבע אדום, תכלת וצהוב, סמוך לשם תמצאו אגם המכתש הירוק Graenavatn שהוא גם מראה מרשים.

הבלו לגון היא אחד המקומות האהובים ביותר על המטיילים באיסלנד, ואחד מאתרי הספא הנחשבים ביותר בעולם. המים החלביים בצבעי טורקיז, האדים שאופפים את המקום, הירקרקות של הטחב על סלעי הלבה שמקיפים את הלגונה הכחולה יוצרים ביחד את המתכון האולטימטיבי לאופוריה. הלגונה הכחולה מפורסמת ברמה בינלאומית, בנשיונל ג’יאוגרפיק הכתירו אותה לאחת מ-25 פלאי תבל המובילים בעולם והיא בהחלט שווה טבילה.

מה שווה לראות באזור?

Grindavík היא עיירת דייגים איסלנדית טיפוסית והיא אחת הערים הבודדות באיסלנד אשר שרדה את שיטת מכסות הדיג של סוף המאה ה-2. מערכת מכסות זו פגעה בעיירות דייג רבות מכיוון שהעבירה את רשיונות הדייג לידיים פרטיות. בנוסף, בחצי האי רייקיאנס ישנו הגשר בין הלוח הטקטוני האירו אסיאתי לבין הלוח הצפון אמריקאי, הלוחות הללו מתרחקים זה מזה כל הזמן ובכך שטחה של איסלנד גדל מדי שנה. ישנם צוקים מרהיבים בהם מקננות ציפורים מזנים שונים, אגמים ונופים געשיים.

עוד על חצי האי רייקיאנס והסביבה:

הרי געש
נמרוד רון

התפרצות הר געש באיסלנד

הרי הגעש באיסלנד שהתפרצו בעשורים האחרונים היו רחוקים מאד מהעיר, מה שהופך את ההר הזה לאטרקטיבי במיוחד הוא הקרבה אל העיר והעובדה שאינו פולט אפר.

לקריאה »
מכתשי אלדוורפ
הרי געש
נמרוד רון

מכתשי Eldvörp

ללא ספק, אחת האטרקציות המרשימות ביותר עבור מטיילים באיסלנד, היא הביקור במגוון הרחב של התופעות הגעשיות באי. בין מעיינות חמים, שדות לבה, חופי בזלת ובריכות בוץ מבעבעות, לא תתקשו למצוא תופעות גיאוטרמיות מדהימות ברחבי המדינה. עם זאת, אחת התופעות המרשימות ביותר הינה כמות המכתשים האדירה במדינה. במאמר זה, נספר לכם על הביקור במכתשי Eldvörp – שורה של מכתשים מרשימים במיוחד, שנמצאים בקצה הדרום-מערבי של איסלנד.

לקריאה »
מגדלור Reykjanesviti
מידע
נמרוד רון

מגדלור Reykjanesviti

אחד ממוקדי המשיכה העיקריים במדינה, הוא השילוב המיוחד שלה בין הטבע העוצמתי והמדהים, לבין מבנים ועצמים מעשה ידי אדם, אשר נמצאים במיקומים מיוחדים, על רקע נוף מרהיב. דוגמה נהדרת לכך, היא מגדלור Reykjanesviti, המגדלור הוותיק והאהוב ביותר במדינה, שנמצא ממש בקצה הדרום-מזרחי של המדינה, בחצי האי רייקאנס. כאן, נספר לכם על הביקור במקום, שמייצג בצורה נפלאה את חיי האדם לצד הטבע העוצמתי של איסלנד.

לקריאה »
צוקי הלבה של Hafnaberg בחצי האי רייקיאנס
מידע
נמרוד רון

צוקי הלבה של Hafnaberg

בקצהו המערבי של חצי האי רייקאנס, שורה ארוכה של צוקי לבה מתנשאים להם באופן מרשים מעל הים השוצף, בעוד תופעת טבע מרשימה ביותר באיזור מערב איסלנד. עם נופים נפלאים, עוצמות אדירות מהים וציפורים רבות, לא קשה להבין למה זהו אחד המקומות המומלצים ביותר לביקור באיזור חצי האי רייקאנס.

לקריאה »
הגשר בין יבשות: Miðlína בחצי האי רייקיאנס
מידע
נמרוד רון

הגשר בין יבשות: Miðlína

ללא ספק, איזור חצי האי רייקאנס, שנמצא בסמוך לעיר הבירה רייקאוויק הוא גן עדן לחובבי גיאולוגיה ותופעות טבע מיוחדות. עם מספר איזורים גיאותרמיים, מכתשים, מעיינות חמים, הרי געש ועוד, לא תתקשו למצוא תופעות מרתקות בכל פינה. אחת המעניינות ביותר מביניהן הינה גשר Miðlína, גשר שעובר מעל קניון מרשים, שהוא מקום המפגש בין שני לוחות טקטוניים מרכזיים.

לקריאה »
האזור הגיאותרמי Gunnuhver בחצי האי רייקיאנס
מידע
נמרוד רון

Gunnuhver

בקרו בGunnuhver, מעיינות חמים, בריכות בוץ ואדמה געשית בצבעים מרהיבים, באחד המקומות המיוחדים שבחצי האי רייקאנס.

לקריאה »
האזור הגיאותרמי Krysuvik בחצי האי רייקיאנס באיסלנד
מידע
נמרוד רון

Krýsuvík / Seltún

מעוניינים לבקר בשדה גיאותרמי מרשים הנמצא ממש ליד רייקיאוויק? הנה כל מה שצריך לדעת לביקור בKrysuvik.

לקריאה »

ברוך שובך!