שמורת לנדמנלאוגר – Landmannalaugar

לנדמנלאוגר היא אחת הפנינים הנסתרות של איסלנד, מקום קסום במרכז ההררי של איסלנד. במהלך הקיץ, זהו אחד המקומות הפופולריים ביותר לטיולים רגליים ולרחצה טבעית במעיינות חמים.
שמורת לנדמנלאוגר

שמורת לנדמנלאוגר היא גן עדן חבוי במרכז ההררי של איסלנד, מיקומה של לנדמנלאוגר הוא המפתח למשיכה שלה. השמורה ממוקמת בתוך שמורת Fjallabak הגדולה יותר, הידועה ביופיה המחוספס.

דמיינו מקום שבו תוכלו לרחוץ בג’קוזי של הטבע מוקפים בנופים סוריאליסטיים, כאילו שאתם נמצאים בתמונה של יופי גולמי – זוהי שמורת לנדמנלאוגר. המעיינות החמים הטבעיים נקראים בתרגום מאיסלנדית “בריכות העם”.

אבל מה שבאמת מייחד את המקום הזה הוא מסלולי ההליכה המהפנטים. שביל Laugavegur המפורסם מתחיל או מסתיים כאן, ותוכלו לצאת למסע בן מספר ימים דרך הנופים המדהימים ביותר של איסלנד. תדמיינו מדבריות שחורות שנוצרו מעפר התפרצויות געשיות, הרים צבעוניים ועמקים שופעים – גן עדן למטיילים!

להגיע ללנדמנלאוגר זוהי חוויה ששווה את ההרפתקה ויום הטיול הארוף. פינה נידחת זו של איסלנד מציעה הזדמנות להתנתק ממסלול הטיול הקלאסי ולהתחבר לטבע. תמצאו תחושת בידוד שהיא קסם טהור, מוקף בשממה בתולית בה תוכלו לחוות וללכת בחלק מהטרקים הכי יפים ומעניינים באיסלנד.

במאמר זה, אנו הולכים לחפור עמוק לתוך הפלאים הגיאולוגיים של לנדמנלאוגר, לשתף את חוויות הטיולים שלנו, ולתת לכם את כל המידע המעשי שתצטרכו בכדי לבקר בשמורה. 

ההגעה לכאן היא הרפתקה בפני עצמה, הדורשת רכב 4X4 בשל הכבישים המשובשים. אבל תאמין לי, המסע שווה את זה.

איך מגיעים ללנדמנלאוגר?

לפני הכל חשוב לציין שזהו טיול שטח באיסלנד שלא מתאים לרכבים משפחתיים רגילים ונדרשים לשם כך רכבים גבוהים יותר. מומלץ לנסוע ברכבי 4×4 בלבד במרכז ההררי של איסלנד ולא להסתכן בנסיעה ברכבים קטנים יותר. 

תוכלו להזמין כאן רכב באיסלנד. 

אפשרות נוספת היא הזמנת טיול מאורגן ללנדמנלאוגר במסגרת טיולי ג׳יפים באיסלנד, הטיולים הללו נעשים בסופר ג׳יפים, רכבי שטח ענקיים שנכנסים בקלות למרכז השטח ההררי באיסלנד.  

1.  נסיעה ל-LANDMANNALAUGAR בכביש F208 מהצפון
זהו מסלול הנהיגה העצמית הקל ביותר ללנדמנלאוגר. בכביש F208 מצפון אין חציית נהרות ולמרות שנוסעים על כביש F במשך רוב הדרך, אף אחד מהקטעים לא מאוד תלול ואיכות המסלול די טובה. יתרון נוסף של נסיעה בכביש F208 מצפון הוא עצירה ב- Sigöldugljufur, הקניון הזה נמצא כשעה נסיעה לפני הגעתכם ללנדמנלאוגר. שפת הקניון נמצאת במרחק של לא יותר מ-10 דקות הליכה מהכביש, כשתגיעו למקום יתגלה בפניכם מראה מהמם. נהר משתולל דרך צוקים תלולים עם סדרה של מפלים הזורמים מהקירות האנכיים הקרובים. שופע וירוק, כל העמק צבוע בשלמות.

בסך הכל – מרייקיאוויק הנסיעה היא כ-200 קילומטרים בכביש הטבעת (כביש 1), ואז בכביש מספר 26 ומשם פונים לכביש F208. בהתאם לתנאי מזג האוויר, הנסיעה תארוך קצת יותר מ-3 שעות.

דרך זו הפופולרית ביותר המובילה ללנדמנלאוגר, Sigölduleið, כוללת מפלים, את ״עמק הדמעות״ Sigoldugljufur, תחלפו על פני מספר רב של נופים טבעיים מדהימים, כולל ״האגם הכחול״ Bláhylur, גוף מים מרהיב השוכן במכתש וולקני רדום, תעברו גם לצד Ljótipollur, שמשמעות שמו היא “שלולית מכוערת”, בהחלט לא מצדיק את התואר, ומספק נופים מדהימים שתתקשו למצוא כמעט בכל מקום אחר בעולם.

2. נסיעה ל-Landmannalaugar בכביש F208 מהדרום

חלקו הדרומי של כביש F208 הוא חלק מאתגר יותר לנסיעה, עם מספר מעברי מים שעומקם משתנה במהלך העונה ובהתאם לתנאי מזג האוויר.  אמנם הנופים מיוחדים ומגוונים, עתירים בהרי געש, אגמים ונהרות. אבל התנאים של הכביש הזה הפכפכים מאוד מבחינת מעברי המים ולכן אי אפשר להזכיר מספיק פעמים לבדוק את מזג האוויר, ומצב הכביש לפני היציאה לדרך. בנוסף – בעת חציית הנהרות בכביש הקפידו להעריך את הזרם, העומק והטבע של אפיק הנהר לפני שנכנסים פנימה. אכיפת החוק הוגברה בנתיב זה וצוותי החיפוש וההצלה האיסלנדים הגבירו את נוכחותם באזור על מנת לסייע למטיילים ובכל זאת, זהו כביש שכדאי מאד לנסוע בו ב-2 מכוניות.

3. נסיעה ל-LANDMANNALAUGAR בכביש F225 מכיוון מערב
ה-F225 או Landmannaleið (הכביש ל-Landmannalaugar) שטוח יחסית והנסיעה ישירה. זו גם אחת הדרכים היפות ביותר להגיע ללנדמנלאוגר. אם כי חשוב לשים לב שבמסגרת נסיעה זו ללנדמנלאוגר כן יש חציית נהרות קטנים ולכן מומלץ לשכור רכב 4×4 לשם כניסה למרכז ההררי באיסלנד. 

הנסיעה לצד ההרים והעמק הירוק של שמורת ההרים הצבעוניים עוברת גם דרך רצועת סלע שחור וחול – אלו השרידים של Hekla, הר הגעש האדיר המתנשא מדרום לכביש – המראות הללו משתלטים על הנוף ויוצרים תחושה של עולם אחר.

יש כמה מעברי מים קטנים על ה-F225, בדרך כלל, אף אחד מהם לא קשה מדי, אבל התנאים יכולים להשתנות במהירות אז בדקו באתר של road.is מה מצב הדרך לפני הגעתכם.

מסלול זה נמצא במרחק של כ-180 קילומטרים מרייקיאוויק בכביש הטבעת (כביש 1), ולאחר מכן בכביש המהיר 26 לפני שהוא פונה לכביש F225. למרות שהוא מעט קצר יותר מאופציה 1, מסלול זה יארוך בערך 3 שעות ו-15 דקות בגלל תנאי הדרך.

אם תמיד חלמתם לעשות טיול ג׳יפים באיסלנד, זוהי כנראה אחת הדרכים היפות ביותר לעשות זאת, הנסיעה יחסית לא מאד ארוכה והנופים בהחלט שווים את המאמץ. 

בין אם אתם מגיעים במסגרת טיול לאיסלנד שמתמקד רק באזור החוף הדרומי, או אם מדובר בטיול שמקיף את איסלנד, אנחנו ממליצים בחום לשלב את לנדמנלאוגר במסגרת הטיול לאיסלנד. 

מעבר המים לפני שמורת לנדמנלאוגר בכביש F224

חניה בשמורת Landmannalaugar

שימו לב שבסופו של כביש הגישה לשמורה (F224) יש חניה בה אנחנו ממליצים לחנות לפני הכניסה לשמורה מכיוון ויש שם שלולית בעומק של 40-60 סנטימטרים, תלוי ביום ובמצב הגשמים, את מעבר המים תעברו על גשר להולכי רגל.

לאחרונה יצאה הנחיה חדשה שיש צורך בהזמנת מקום מראש לחנייה בשמורת לנדמנלאוגר (Landmannalaugar), בין השעות 8:00 בבוקר ל-15:00, בין התאריכים ה-20.6 ל-15.9.

זה תשלום סמלי למדי, והוא עבור גם החנייה המרכזית וגם החנייה שלפני הנהר בכניסה לשמורה. מזכירים שאנחנו תמיד ממליצים לחנות לפני הנהר. בכל מקרה ההזמנה היא דרך אפליקצית Parka שתשמש אתכם באיסלנד במידת הצורך (בעיקר ברייקיאוויק)/

חניה בשמורת Landmannalaugar
גשר הולכי רגל לשמורת Landmannalaugar

הגעה בתחבורה ציבורית:

יש מספר חברות שמציעות הגעה לשמורה בתחבורה ציבורית, האוטובוסים יוצאים מרייקיאוויק, עושים עצירות לאורך הדרך בעיקר בHvolsvollur, ובחלק מהפעמים גם בHella, ומגיעות עד למרכז המבקרים.

שתי החברות הן TREX ו-Reykjavik Excursions, תוכלו לראות שיש להן הצעות שונות, לגבי איסוף ברייקיאוויק והורדה בלנדמנלאוגר, ואחרי זה איסוף מתורסמורק, יש המון אפשרויות שונות, בכדי להנות מהשמורה והטרקים בדרכים שונות, בחרו את האופציה שמתאימה עבורכם.

מפת שמורת לנמנאלאוגר

מסלולי הליכה וטרקים בלנדמנלאוגר

לנדמנלאוגר הוא הקצה הצפוני של Laugavegur, אחד ממסלולי ההליכה הפופולריים ביותר באיסלנד. מסלול זה מחבר את לנדמנלאוגר ות’ורסמורק, ‘עמק ת’ור’, המסתיים במפל סקוגפוס היפהיפה. עם זאת, זה גם ביתם של שבילים בולטים רבים אחרים, כולל השביל אל הר Brennisteinsalda האדיר, מכתש ‘גל הגופרית’. המבקרים יכולים גם לחצות את השביל במעלה הר הגעש Bláhnjúkur, ‘הפסגה הכחולה’, שמפסגתו נחשף נוף מרהיב של עד חמישה קרחונים בימים בהירים.

מספר מפעילים מפעילים סיורים יומיים ללנדמנלאוגר מאמצע יוני עד אמצע ספטמבר, ובמהלכם מפעיל איגוד הטיולים האיסלנדי חנות קטנה, שלושה אתרי קמפינג ובקתת הרים המצוידת בשקי שינה ואירוח לעד 80 מבקרים.

1. Laugahringur loop
זהו מסלול ההליכה הכי פופולרי (ופשוט) בלנדמנלאוגר. המסלול מתחיל דרך ומסביב לשדה הלבה של Laugahraun. לפני 600 שנים, התפרצות הר הגעש Brennisteinsalda הולידה את שדה הלבה הקטן הזה. למרות שהוא קטן, זהו אחד משדות הלבה המעניינים ביותר באיסלנד.

הטיול מתחיל במרכז המבקרים, תעברו ישר דרך שדה הלבה (ממערב) ולאחר חציית השדה תפגשו נוף עוצר נשימה של עמק Vondugil. ההרים המקיפים את העמק צבעוניים, והנוף הנשקף הוא מין המצולמים ביותר בשמורה.
בהמשך, השביל הופך למעט תלול, תטפסו במדרגות לבה סלעיות קטנות עד לסלעי הגופרית הצבעוניים ולעיתים מכוסים בעשן. עכשיו תפנו מזרחה דרך שדה הלבה. חלק זה של הלבה מעט סלעי וקשה יותר להליכה עד לנקיק Grænagil, אך הוא קצר יותר מהשביל דרך הלבה ממרכז השירות. משם תמשיכו עוד זמן קצר עד שתגיעו שוב פעם למרכז המבקרים.

המסלול אורך כחמישה קילומטרים וקל יחסית. 

2. הר הגעש Brennisteinsalda

Brennisteinsalda (גבעת הגופרית) הוא הר געש קטן, בגובה של כ-800 מטרים. הגעה לפסגה תעניק לכם תצפית נהדרת על לנדמנלאוגר וסביבתה, ואפילו מבט טוב על שאר המרכז ההררי האיסלנדי.

הר Brennisteinsalda הינו אחת מתופעות הטבע המרשימות ביותר בשמורה, ומהווה שילוב יוצא דופן של צבעים. בתור הר שנצבע בצהוב ואדום עם מעט אפר כחול, שמוקף בשדה לבה שחור עם נגיעות של צמחייה ירוקה, הביקור במקום הינו חוויה וויזואלית מיוחדת במינה. העלייה אל פסגת ההר מעניקה למבקרים את האפשרות לחוות את ההר המיוחד יותר לעומק, כמו גם ליהנות מהנוף הנפלא שנשקף מהפסגה שלו. 

אורך המסלול ממרכז המבקרים לפסגת Brennisteinsalda הוא כשישה וחצי קילומטרים. המסלול ייקח כשעתיים וחצי. לטיול זה, תמיד עדיף להצטייד בנעלי הליכה מכיוון שהשביל עשוי להיות מעט חלקלק. 

המסלול הוא בעצם הארכה של המסלול הראשון, כאשר ההבדל המרכזי הוא שבמקום להגיע אל בסיס הר Brennisteinsalda וללכת מסביבו, המטיילים עולים אל פסגת ההר ויורדים מן הצד השני.ממרכז המבקרים, הטיפוס הוא של 200 מטרים בלבד. המחצית הראשונה של הטיול זהה לזו של Laugahringur, אבל במקום לפנות שמאלה או מזרחה ליד סלעי הגופרית המעשנים, יש להמשיך היישר למעלה. השביל עובר דרך מדרגות לבה מעט תלולות וצרות.

אורך מסלול זה הינו 6.6 ק”מ, ובמהלכו עולים ויורדים כ-310 מטרים. 

שמורת Landmannalaugar

 

3. Blahnjukur

הר Bláhnúkur (ההר הכחול) הוא אחד הידועים באזור לנדמנלאוגר. כשנוסעים על F224 בחלק האחרון של הדרך ללנדמנלאוגר וחוצים את השלוליות, הוא מהווה את הרקע להגעתכם ומציע אווירה קסומה.

זהו המסלול המאתגר ביותר מבין ארבעת מסלולי ההליכה — הוא הקשה ביותר משום שהוא כולל עליות וירידות תלולות מאוד, כמו גם חציית נהר, אך הוא גם המתגמל ביותר, זהו גם ההר השני בגובהו באזור.

עם זאת, הוא מעניק למטיילים בו חוויה נפלאה, כאשר העלייה אל הר Bláhnúkur והנופים מהפסגה שלו הינם מתגמלים במיוחד. לדעתנו, מדובר במסלול היום היפה ביותר בשמורה כולה. העלייה לפסגה הינה מאתגרת ועלולה להיות מעט מפחידה, כאשר המסלול במעלה ההר הינו סלעי וצר יחסית. אמנם הוא לא דורש יכולות טיפוס טכניות, אך הוא עלול להיות בעייתי עבור אנשים עם פחד גבהים. מפסגת ההר, שגובהו 916 מטרים, תזכו לנופים מרהיבים על כל האיזור, כולל שלל הרי ריוליט צבעוניים, שדה הלבה והצמחייה של האיזור, כמו גם 5 קרחונים שונים, שתוכלו לראות ממרחק. 

הירידה מהצד השני של ההר הינה תלולה יחסית, עם סכנת החלקה מסוימת בימים בעייתיים. מעט לאחר הירידה, המטיילים נדרשים לחצות נהר קטן. לכן, חשוב מאוד לבדוק את תנאי מזג האוויר, ולוודא כי ניתן לחצות בבטחה. בכל אופן, חשוב ללכת את מסלול זה עם נעלי הליכה טובות ומונעות החלקה. 

אופציה טובה היא לעשות אותו כנגד כיוון השעון בכדי להקל על עצמכם קצת.

לאחר שביליתם מספיק זמן בפסגה, ואולי שתיתם איזה קפה קטן תוכלו ללכת באותו שביל חזרה. לחלופין, אם תוכלו לקחת את השביל שיורד לGraenagil ויחזיר אתכם למרכז המבקרים.

אורך המסלול הינו כ-7.8 ק”מ, ומשכו כ3.5 שעות, עם עלייה מצטברת של 380 מטרים. 

4. Sudurnamur

מסלול זה פחות מוכר ולכן הוא המסלול המושלם למי שאוהב לטייל בטבע לבדו ולהשאיר את ההמונים מאחור.

המסלול יקח אתכם לפסגת Sudurnamur, על הרכס העובר בקצה הצפוני של שדה הלבה. זהו טיול מאתגר של חצי יום, אבל ברגע שתעלו לקצה ההר ייפתחו בפניכם תצפיות יפיפיות על שדה הלבה, Brennisteinsalda והר Bláhnjúkur.

מסלול ההליכה מתחיל באתר הקמפינג ויוצא לאורך כביש F224 (עליו הגעתם) תלכו על הכביש קילומטר אחד עד שתראו עמודים אדומים המצביעים לכיוון Sudurnamur. לכו בעקבות השילוט, השביל יוביל אתכם במעלה ההר עד שתגיעו לאזור מישורי, לאחר מכן השביל מתעקל מטע עד שהוא מגיע לסדרה של ערוצי נחל קטנים החותכים את העמק, לרוב המעבר על אבנים אפשרי, אך אם ירד הרבה גשם ייתכן ותצטרכו להוריד נעליים ולעבור יחפים. 

המסלול מסומן היטב בעמודים אדומים, בשנת 2022 השביל במורד Sudurnamur נסגר עקב סחיפת קרקע, כך שעד שהוא ייפתח מחדש תוכלו להגיע לפסגה רק ממזרח ואז לחזור בדרך שהגעתם. מומלץ להתעדכן אצל שומר/ת הבקתה בכדי לקבל את המידע העדכני ביותר.

המסלול אורך 9.8 קילומטרים, אורך כ4.5 שעות ונחשב למאתגר.

מסלולי הליכה בשמורת Landmannalaugar

5. Laugavegur

המסלול של טרק Laugavegur מתחיל בשמורת לנדמנלאוגר (Landmannalaugar) – שמורת ההרים הצבעוניים באיסלנד ומסתיים בשמורת ת’ורסמורק (Þórsmörk), במעמקי הרמה ההררית הפראית של איסלנד. רוב המטיילים עושים את המסלול בארבעה ימים, אך ניתן לבצע אותו גם בשלושה ימים.

אל הטרק הקלאסי תוכלו להוסיף קטע נוסף – מת’ורסמורק עד סקוגאר ומפל סקוגאפוס (Skógafoss) המפורסם. מסלול זה נקרא Fimmvörðuháls ונהוג לעשות אותו ביום אחד ארוך, אך ניתן גם לחלקו ליומיים.בסך הכל, תוכלו לבצע טראק מדהים ובלתי נשכח בין שלושה ימים לשישה ימים או יותר – לבחירתכם.

הלינה לאורך המסלול היא בבקתות ההרים או באתרי קמפינג. הבקתות ממוקמות בנקודות אסטרטגיות לאורך המסלול על-פי חלוקת הימים. רוב הבקתות כוללות דרגשי שינה עם מזרנים ללא מצעים, מים זורמים ומטבח בסיסי. ברוב הבקתות ישנה גם מקלחת ושקעים לטעינת הטלפון הסלולרי (בתשלום). בכל הבקתות נמכרים מעט ממתקים ומצרכי מזון בסיסיים ויבשים (לא מנות חמות למיניהן).

מחירי הבקתות נעים סביב 10,000 קרונות ללילה (בערך 250 ₪). התפוסה בבקתות מתמלאת מהר מאוד, יש להקדים ולהזמין מקום זמן רב מראש!. מידע נוסף על הבקתות והזמנת מקום אונליין באתר הבא: https://www.fi.is/en/mountain-huts.

  • היום הראשון: Landmannalaugar – Hrafntinnusker

אורך המקטע 12 ק”מ, זמן הליכה של  4-5 שעות.

  • היום השני: Hrafntinnusker – Álftavatn

אורך המקטע – 12 ק”מ, הליכה של 4-5 שעות.

  • היום השלישי: Álftavatn – Emstrur

אורך המקטע – 15 ק”מ, הליכה של 6-7 שעות.

  • היום הרביעי Emstrur – Þórsmörk

אורך המקטע – 15 ק”מ, הליכה של 6-7 שעות.

מפת מסלולי הטיול בשמורת לנדמנלאוגר
מפת שבילים בשמורת לנדמנלאוגר
מסלול הליכה בשמורת לנדמנלאוגר
לנדמנלאוגר

הגאולוגיה של לנדמנלאוגר

לנדמנלאוגר הוא אזור נדיר ומיוחד, הן מבחינה גיאולוגית והן מבחינה אסתטית. המראות הדרמטיים ביותר שוכנים ליד שדה הלבה השחור של Laugahraun, מרחב ענק וסוחף של מאגמה שנוצרה בהתפרצות ב-1477. שמורת ההרים הצבעוניים לנדמנלאוגר מורכבת מהרים שנצבעו מהמינראל ריוליט, סוג סלע שיוצר ספקטרום צבעיים אדיר. גוונים של אדום, ורוד, ירוק, כחול וצהוב זהוב, כל אלו יוצרים ציור מהפנט על כל תוואי השטח ההררי.

לנדמנלאוגר ידוע בעיקר בזכות המרחצאות הגיאותרמיים הטבעיים שבו, ומכאן משמעות שמו באיסלנדית ״בריכות העם״. הטובלים המסורתיים בבריכות העם היו מטיילים איסלנדים שחצו את הרמה ההררית. במשך מאות שנים הוא שימש אזור מחסה והפוגה עבור מטיילים עייפים הטובלים במעיינות המרגיעים הללו כאמצעי להירגע לאחר טיולים מעייפים. 

כדאי לכם להצטייד בבגד ים ומגבת כשאתם מבקרים במרכז ההררי ושמורת לנדמנלאוגר, במקרה שאחת מהבריכות החמות הטבעיות הללו תקרוץ לכם ותרצו להכנס לאורך מסלול ההליכה.

ניתן להגיע ללנדמנלאוגר ברכב באחת משתי דרכים. המהירה ביותר היא נסיעה דרך מערב איסלנד, או דרך סלפוס או הפארק הלאומי תינגווליר. מסלול ארוך אך נופי יותר ייקח אתכם לאורך החוף הדרומי של איסלנד. זהו מסלול הטיולים הפופולרי ביותר של איסלנד, מלבד מעגל הזהב, בשל שלל האתרים שבו. כמובן, כמו רבים מיעדי איסלנד, ניתן להגיע ללנדמנלאוגר גם באמצעות מסוק או בסיור סופרג׳יפ. ואפשרות נוספת היא אוטובוס לאזור המרכז ההררי. 

שמורת לנדמנלאוגר
לנדמנלאוגר

רחצה ב״בריכת העם״ בלנדמנלאוגר

בנלדמנלאוגר יש מספר בריכות גיאותרמיות חמות וטבעיות ובראשן ״בריכת העם״. כדי לרחוץ בה יש להביא בגד ים ומגבת ולהתקלח לפני הכניסה לבריכה זו מסיבות סניטריות. הבריכה פופולארית מאוד, והמטיילים נכנסים אליה לאחר הטרק הארוך של Laugavegur. 

פירוש המילה לאנדמַנַאלוֹיגַּר באיסלנדית הוא “בריכות העם”, אזור שנקרא כך בזכות מגוון רחב של מעיינות חמים טבעיים שניתן למצוא בין הגבעות הצבעוניות שלו.

 

בריכת העם בלנדמנלאוגר
לנדמנלאוגר

אולי יעניין אותך:

מרחצאות מיוואט
אגם מיוואטן
נמרוד רון

מרחצאות Myvatn

מרחצאות הטבע בעיירה הצפונית Myvatn יושבים על מקור אנרגיה גיאותרמית המציע חוויה טבעית של רחצה במינרלים בצבע תכלת

קרא עוד »
מערת הלבה Vatnshellir
חצי האי סנייפלסנס
נמרוד רון

מערת הלבה – Vatnshellir

טיילו בשביל זרימת הלבה 200 מטר אל תוך המערה ו-35 מטר מתחת לפני הקרקע. מערת Vatnshellir היא אחת מצינורות הלבה הנגישים והמרגשים ביותר באיסלנד ומותאמת לרוב האנשים.

קרא עוד »

ברוך שובך!