איסלנד-ניו זילנד: דומות אבל שונות

טיילתם באיסלנד והתאהבתם? אז תאהבו מאד גם את ניו זילנד. שתי המדינות, למרות היותן בצדדים מנוגדים של העולם, חולקות כמה קווי דמיון בולטים במאפיינים הטבעיים שלהן. ועם זאת יש ביניהם גם הבדלים שהופכים את הטיולים לשונים.
ניו זילנד

קווי הדמיון בטיול לאיסלנד וניו זילנד

המכנה המשותף הוא כמובן הנופים הגעשיים: גם בניו זילנד וגם באיסלנד יש פעילות וולקנית משמעותית, שמעצבת חלק גדול מהנופים שלהן. בניו זילנד, האי הצפוני כולל מספר הרי געש פעילים, כולל הר רואפהו והר טונגרירו. איסלנד, המכונה “ארץ האש והקרח”, היא ביתם של הרי געש פעילים רבים כמו Eyjafjallajökull והקלה. נופים געשיים אלו יוצרים נוף דרמטי ותצורות גיאולוגיות ייחודיות בשתי המדינות.

קרחונים וכיפות קרח: שתי המדינות ידועות בקרחונים המרשימים שלהן. האי הדרומי של ניו זילנד מתגאה בקרחוני פרנץ יוזף ופוקס המפורסמים, המציעים טיולי הליכה ונופים מרהיבים בקרחונים. באופן דומה, איסלנד היא ביתם של כמה מהקרחונים הגדולים באירופה, כמו Vatnajökull ו- Langjökull, הפופולריים לסיורים במערות קרח וטיולים בקרחונים.

פעילות גיאותרמית: הפעילות הגיאותרמית היא מאפיין בולט הן בניו זילנד והן באיסלנד. אזור רוטורואה בניו זילנד מפורסם בפארקים הגיאותרמיים שלו עם מעיינות חמים, גייזרים ובריכות בוץ. הפעילות הגיאותרמית של איסלנד ניכרת במעיינות החמים הרבים שלה, כמו הלגונה הכחולה, וגייזרים, כמו הסטרוקור המפורסם.

פיורדים ונופי חוף: שתי המדינות מתהדרות בפיורדים מדהימים וקווי חוף מחוספסים. הפארק הלאומי פיורדלנד של ניו זילנד, עם הפיורדים הדרמטיים שלו כמו Milford Sound ו-Doubtful Sound, הוא גולת הכותרת עבור מבקרים רבים. קו החוף של איסלנד הוא דרמטי באותה מידה, עם פיורדים עמוקים באזור Westfjords ולאורך החוף המזרחי.

חי וצומח ייחודיים: גם לניו זילנד וגם לאיסלנד יש מערכות אקולוגיות ייחודיות עם כמה מינים אנדמיים. ניו זילנד ידועה בחיות הציפורים המגוונות שלה. איסלנד, על אף שיש לה פחות מגוון ביולוגי בגלל האקלים הקשה שלה, היא ביתם של חיות בר ארקטיות ייחודיות ומיני צמחים המותאמים לסביבתה התת-ארקטית.

מאפיינים טבעיים משותפים אלה הופכים את ניו זילנד ואיסלנד ליעדים שובי לב עבור אוהבי טבע והרפתקנים כאחד.

ניו זילנד

ומה בכל זאת שונה בין הטיולים הללו?

ניו זילנד ואיסלנד, אמנם חולקות כמה קווי דמיון, אבל יש כמה הבדלים משמעותיים במאפיינים הטבעיים שלהן:

דפוסי אקלים ומזג אוויר: ניו זילנד נהנית מאקלים נוח יותר, עם חורפים מתונים וקיץ חם ולח, במיוחד באי הצפוני. לאי הדרומי יכולים להיות חורפים קרים יותר, אבל בסך הכל, האקלים מתון יותר בהשוואה לאיסלנד. לעומת זאת, איסלנד חווה אקלים תת-ארקטי, המאופיין בקיץ קריר ובחורפים קרים, עם שינויים קיצוניים יותר בשעות האור בשל קו הרוחב הגבוה שלה. אחד החסרונות של איסלנד הוא הרוחות הקרות מאד, אבל אחד היתרונות הוא שבחורף היא יחסית יותר חמימה ממדינות בקו הרוחב שלה, זאת כיוון שזרם הגולף עובר מעליה ומחמם את מזג האוויר כך שבחורף אפשר לצפות לכ-0 מעלות.

מגוון ביולוגי וחיות בר: ניו זילנד מתגאה במגוון ביולוגי עשיר, במיוחד בחיות ציפורים, עם מינים רבים שלא נמצאו בשום מקום אחר, כמו הקיווי, הקאה והטווי. יש בו גם מגוון יערות מקומיים ומיני צמחים ייחודיים. באיסלנד, לעומת זאת, יש מעט חיות בר מקומיות, בעיקר בשל האקלים הקשה יותר. השועל הארקטי הוא היונק היבשתי המקומי היחיד באיסלנד, ואפשר למצוא באי בעיקר סוסים איסלנדיים, כבשים, פאפינים ולוויתנים.

צמחייה: ניו זילנד ידועה ביערות השופעים והצפופים שלה, המכסים חלק ניכר מהמדינה. יערות אלו הם ביתם של מיני עצים עתיקים, כמו קאורי ורימו. באיסלנד, לעומת זאת, יש מעט מאד יערות, רוב העצים לא שורדים את האקלים המאתגר.

גודל גיאוגרפי וטופוגרפיה: ניו זילנד גדולה יותר בשטח היבשה בהשוואה לאיסלנד וכוללת טופוגרפיה מגוונת יותר. יש לה קווי חוף ארוכים, רכסי הרים (כמו האלפים הדרומיים), ושטחים חקלאיים נרחבים. לאיסלנד, יש שטח אחיד ומחוספס יותר הנשלט על ידי סלע געשי, קרחונים וטונדרה.

חופים וחיים ימיים: קו החוף הנרחב של ניו זילנד כולל מגוון חופים – מהחולות הזהובים של אבל טסמן ועד לחופי הגלישה של פיהא. יש בה גם מערכת אקולוגית ימית מגוונת, כולל דולפינים, לווייתנים וכלבי ים. קו החוף של איסלנד הוא מחוספס יותר, יש חופי בזלת ולבה שחורה אבים, וכמעט ואין חופים זהובים. אך גם בה אפשר למצוא דולפינים, לוויתנים וכלבי ים.

הבדלים אלו מדגישים את היופי הטבעי הייחודי והמנוגד של ניו זילנד ואיסלנד, כל אחת מהן מציעה חוויה ייחודית למבקרים.


כשטסים לניו זילנד מומלץ מאד לתכנן היטב מראש את הטיול, גלנדר ייעוץ טיולים היא חברה המתמחה בתכנון וארגון טיולים בהתאמה אישית לאוסטרליה וניו זילנד.
באמצעות ניסיון רב של מאות טיולים, תוכלו לטוס בראש שקט ולדעת שאתם בידיים טובות, מרגע הנחיתה בניו זילנד ועד החזרה לישראל.
לחצו כאן עבור פרטים נוספים על טיול לניו זילנד.

טיול לניו זילנד

אולי יעניין אותך:

שייט לווייתנים מאקוריירי
לוויתנים
נמרוד רון

שייט לוויתנים בספינה מאקוריירי

במהלך שני העשורים האחרונים, איסלנד הפכה לאחד מיעדי הצפייה בלוויתנים המובילים באירופה. צפייה בלוויתנים במרחב בו הם חיים, גדלים ומגדלים את צאצאיהם היא חוויה שאסור לפספס בטיול באיסלנד. הנמל של אקוורירי, בירת צפון איסלנד, הוא אחד מהנמלים המרכזיים מהם יוצאים טיולי שיט לוויתנים.

קרא עוד »
קניון Alkugil - איסנלד
צפון איסלנד
מעיין יאני רון

קניון Alkugil

קניון Álkugil, שנוצר על ידי נהר Álftarskálará, הינו מסלול הליכה נהדר מחוץ למסלול התיירים השחוק, באיזור צפון איסלנד, אשר מזמן למבקרים בו נופים נפלאים וחוויה מיוחדת. כאן, ניתן לכם את כל המידע הרלבנטי על הביקור בקניון.

קרא עוד »
לגונת הקרחונים
בלוג
נמרוד רון

טיול באיסלנד עם ילדים

טיול באיסלנד עם ילדים יכול להיות הנאה גדולה לכל המשפחה, הזדמנות נפלאה להכיר לילדים את הטבע האיסלנדי, המפלים, הקרחונים ובעלי החיים באי

קרא עוד »

ברוך שובך!