הר הגעש Grimsvotn

מבין כל תופעות הטבע המיוחדות שמטיילים זוכים לראות במהלך טיול באיסלנד, רבים יעידו כי התופעות הוולקניות הינן המיוחדות ביותר, ואלה שמשאירות עליהם את הרושם הטוב ביותר לטווח הארוך. בתור אי עם פעילות וולקנית בהיקף גבוה במיוחד, תוכלו למצוא אתרים מיוחדים רבים בהקשר זה, ומראות יוצאי דופן שתתקשו למצוא בכל מקום אחר בעולם. בכתבה זו, נספר לכם על הר הגעש הפעיל ביותר באיסלנד, עם היסטוריה מיוחדת והשפעה גדולה על המדינה כול
התפרצות הר הגעש Grimsvotn

הר הגעש Grimsvotn

הר הגעש Grimsvotn נמצא בחלק המערבי של הפארק הלאומי (וקרחון) Vatnajökull, שהוא הפארק הלאומי הגדול ביותר במדינה, ונמצא ברובו בדרום-מזרח איסלנד. 

השם Grimsvotn מתייחס לשני מקומות צמודים: הר הגעש המוכר, ואגמי הלוע התת-קרחוניים שנמצאים באיזור. הר הגעש מתנשא לגובה של 1,725 מטרים, ומכוסה ברובו על ידי קרח.

בשל פעילותו הרבה והעובדה שהוא מכוסה על ידי קרח, כיום לא ניתן לעשות סיורים שעולים על הר הגעש. לכן, אם ברצונכם לבקר באיזור ולחוות את הר הגעש מקרוב, תוכלו לעשות זאת רק דרך טיסה מעל האיזור. טיסה זו יוצאת מטרמינל Skaftafell, שנמצא ממש צמוד לכביש מספר 1. מהטרמינל, תצאו בטיסה היישר אל איזור ההתפרצות האחרונה של הר הגעש, ולחזות בהשפעה האדירה שהייתה לאירוע זה על הסביבה כולה. בנוסף, תוכלו לראות את הבקתות הקטנות של המרכז האיסלנדי לחקר קרחונים, אשר פועל באיזור במטרה לעקוב מקרוב אחר הפעילות הוולקנית של הר הגעש. 

מעבר לכך, הטיסה, שאורכה הוא כ-45 דקות, הינה חוויה נפלאה, אשר תעניק לכם את ההזדמנות לראות את הנופים הנפלאים של הפארק הלאומי כולו, כולל קרחון Vatnajökull, שהוא הקרחון הגדול ביותר באירופה. לכן, אם אתם מעוניינים בחוויה יוצאת דופן, שתיתן לכם הזדמנות לראות את אחד האיזורים היפים והמעניינים באיסלנד מלמעלה, מומלץ בהחלט לשקול את האפשרות המיוחדת הזו. 

התפרצות הר הגעש Grimsvotn

ההיסטוריה של הר הגעש Grimsvotn

לפי מרבית ההערכות, הר הגעש Grimsvotn התפרץ בין 60-70 פעמים לפחות ב-1,000 השנים האחרונות, מה ששם אותו במקום הראשון ברשימת הרי הגעש הפעילים ביותר באיסלנד, בפער גדול מהמקום השני (20 התפרצויות מוערכות). אחת ההתפרצויות הגדולות שלו התרחשה בשנת 1785, והשפיעה מאוד על המראה של האיזור כיום. 

שתי ההתפרצויות המשמעותיות האחרונות של הר הגעש התרחשו בשנים 2004 ו-2011. בשנת 2004, ההר התפרץ במשך 5 ימים בחודש נובמבר, במהלכם הוא העיף אפר רב למרחק של כ-3 ק”מ מהלוע שלו. 

עם זאת, ההתפרצות ב-2011 הייתה גדולה בהרבה, ונחשבת להתפרצות הגדולה ביותר של הר געש זה במאה השנים האחרונות. ההתפרצות התרחשה במשך שבוע שלם בחודש מאי, ובה האפר התפזר לגובה של כ-20 ק”מ מעל ההר. התפרצות זו גרמה לשיבוש גדול בטיסות בכל אירופה, והובילה לביטול של כ-900 טיסות. 

בשל המיקום של הר הגעש מתחת לקרחון, בעבר הרחוק הוא לעתים גרם להצפות ענק שהגיעו עד אל האוקיינוס. הצפות אלה גרמו לנזק אדיר, אך בשני המקרים האחרונים נמנעו לחלוטין, מה שצמצם את הנזק הפוטנציאלי באופן משמעותי.  

בשנים האחרונות, הר הגעש הראה כמה סימנים של פעילות, והייתה ציפייה משמעותית להתפרצות נוספת, אך נכון לעכשיו היא עוד לא התרחשה. בכל אופן, הציפייה היא כי הר הגעש יתפרץ שוב בשנים הקרובות, בהיקף גדול יחסית. 

אתרים נוספים בסביבה

איזור הפארק הלאומי Vatnajökull הינו איזור מרהיב ביופיו, עם אפשרויות טיול רבות ותופעות טבע מרשימות מאוד. עם קרחונים, הרי געש, מערות קרח, מפלים ועוד, אף מטייל לא יתקשה למצוא את מבוקשו באיזור זה. אם כבר הגעתם אל האיזור על מנת לבקר באתר ההתפרצות של הר הגעש, מומלץ מאוד לבקר בחלקים נוספים של הפארק. אחד החלקים היפים ביותר שלו הוא Skaftafell, שנמצא באיזור הדרום-מזרחי של הפארק. באיזור זה, תוכלו למצוא מגוון מסלולי הליכה נפלאים, שמובילים אל נופים מרשימים במיוחד. בנוסף, האיזור כולו שופע בקרחונים, ואם אתם מעוניינים בכך, תוכלו למצוא מספר אפשרויות נהדרות לפעילויות מיוחדות בהקשר זה. בין השאר, תוכלו לעשות סיורי הליכה על קרחונים, עם ציוד מיוחד שכולל רתמות, נעליים עם דוקרנים, גרזנים ועוד. בנוסף, ישנן אפשרויות נהדרות לרכיבה על אופנועי שלג באיזור זה, שמתאימות עבור חובבי האקסטרים. כך, אם ברצונכם לחוות את תנאי הטבע יוצאי הדופן של איזור זה, ולזכות בחוויות מיוחדות שיילכו איתכם שנים רבות, איזור זה של איסלנד הינו אחד הטובים ביותר עבור מטרה זו. 

לגונת הקרחונים Jokullsarlon נמצאת גם היא בסמוך ושם תוכלו להינות מהיופי הטבעי של אחד המקומות המיוחדים ביותר באיסלנד ולעשות כמה מין הפעילויות הפופולאריות ביותר כמו שייט בקיאקים בלגונת הקרחונים.

אולי יעניין אותך:

מוזיאון הסקיר
דרום איסלנד
נמרוד רון

מוזיאון ה-Skyr

סקיר הוא מוצר חלב איסלנדי, הוא סמיך כמו יוגורט מסונן, אבל טעמו מתון יותר. התערוכה בוחנת את כל החושים של המבקרים – ראייה, שמיעה, מישוש, ארומה וטעם (טעים!) – בעיצוב מקורי.

קרא עוד »
טיול חורף באיסלנד
מעיין יאני רון

איסלנד בחורף

איסלנד מתעטפת במעטה לבן וקסום כשמגיעים חודשי החורף, החל מחודש נובמבר פתיתי השלג מתחילים להופיע, וכשאורות הצפון מופיעים בשמיים, זו ללא ספק החוויה החורפית האולטימטיבית. נסיעה לאיסלנד בחורף, דורשת תכנון והכנה מדוקדקים. מזג האוויר עלול להיות בלתי צפוי, ואור היום מוגבל, לכן חשוב לתכנן את מסלול הטיול בהתאם ולהיות מוכנים לתנאי נהיגה בחורף אם אתם שוכרים רכב. עם הכנה נכונה, טיול חורף באיסלנד יכול להיות חוויה קסומה ובלתי נשכחת באמת.

קרא עוד »
יער ​​Þjórsárdalsskógur
מעגל הזהב
נמרוד רון

יער ​​Þjórsárdalsskógur

אמנם איסלנד ידועה במגוון רחב של נופים דרמטיים, אך אחד האלמנטים שחסרים יחסית במדינה, הינו איזורים מיוערים מרשימים. עם זאת, גם מטיילים באיסלנד אשר יהיו מעוניינים לחוות את היערות של האי המיוחד, יוכלו למצוא את מבוקשם בכמה איזורים ספציפיים במדינה. כאן, נספר לכם על היער הגדול ביותר במדינה: יער ​​Þjórsárdalsskógur, שנמצא בדרום-מערב איסלנד.

קרא עוד »

ברוך שובך!