מפל דטיפוס

איסלנד שופעת בתופעות טבע נפלאות בצורות שונות, עם מגוון רחב של נופים נפלאים ומראות מיוחדים. ללא ספק, אחת התופעות היפות והעוצמתיות ביותר עבור מטיילים, היא צפייה במפלים. אז עבור חובבי המפלים, חשוב להכיר את שני המפלים הנפלאים, Dettifoss ו-Selfoss, שנמצאים בפארק הלאומי Jokulsargljufur, שממוקם בצפון-מזרח איסלנד. בכתבה זו, ניתן לכם את כל המידע החשוב על הביקור במפלים הנפלאים.
מפל Dettifoss

מפל דטיפוס, הממוקם בצפון איסלנד, הוא המפל השני בעוצמתו באירופה וגולת הכותרת של טיול ״מעגל היהלומים״. מקור מי המפל מנהר Jökulsá á Fjöllum, הניזון מקרחון ואטנאיוקול, מפל דטיפוס הוא חלק מהפארק הלאומי ואטנאיוקול, הגדול באיסלנד (ובאירופה).

הביקור במפל דטיפוס

מפל Dettifoss נחשב לאחד המפלים העוצמתיים והמרשימים ביותר באירופה כולה, ולכן בהחלט שווה ביקור במהלך טיול באיסלנד. בכל שנייה נתונה, נופלים בו בין 200-500 מטרים מעוקבים של מים, מה שהופך אותו לאחד המפלים הגדולים ביותר באיסלנד ובאירופה. רוחבו מגיע ל-100 מטר, וגובהו כ-44 מטרים, כאשר השילוב של כל אלה הופך את המראה שלו לייחודי ואת הביקור בו לחוויה נהדרת. מטיילים רבים מספרים כי המפל כה עוצמתי שהוא גורם לאדמה הקרובה אליו לרעוד מעט. כך, בשילוב עם הרעש האדיר וכמויות המים האדירות שבו, זהו מקום נפלא לחזות באיתני הטבע, ומה שהופך את המפל לכה פופולרי בקרב מטיילים באיסלנד. 

מפל Dettifoss

מפל Selfoss

מפל זה הינו קטן יותר וקצת פחות מוכר, אך גם נפלא בפני עצמו. הוא נופל לגובה של 10 מטרים, ולאחר מכן בסדרה קטנה נוספת של מפלים. מטיילים רבים אוהבים אותו במיוחד, אפילו בהשוואה ל-Dettifoss, בשל צורתו הייחודית ורוחבו המרשים. המרחק בין שני המפלים, בין אם הגעתם מהצד המזרחי או מהמערבי, הוא כקילומטר אחד. כך, בשל הקרבה בין שני המקומות, חלק גדול מהמטיילים בוחרים לבקר גם במפל זה. 

הביקור במקום: מהצד המערבי או המזרחי?

יש שתי דרכים שונות לבקר במקום, והבחירה תלויה בכמה פרמטרים שונים. בעוד שניתן להגיד שהדרך הכי טובה היא לבקר גם בצד המערבי וגם בצד המזרחי של המפלים, משך ביקור זה, כולל הנסיעה בין הצדדים וההליכה, יהיה כ-5 שעות, בעוד הביקור בצד אחד יימשך כשעה. לכן, כאשר יש כל כך הרבה מקומות נוספים על מפת מסלול הטיול שלכם, מומלץ לבקר רק באחד מן הצדדים. 

הביקור בצד המזרחי

מהצד המזרחי (כביש 864), הביקור הינו מסובך מעט יותר, כאשר הדרך המובילה אל המפלים הינה דרך עפר לא נוחה במיוחד, ועדיפה להגעה עם רכב קצת יותר גבוה, ולא דורשת רכב מיוחד. ההגעה ממגרש החנייה אל מפל Detiffoss הינה פשוטה ביותר, כאשר מסלול של 10 דקות, במרחק של 400 מטרים, יוביל אל התצפית הראשונה. ממנה, תוכלו לראות את הקשת התמידית שמאפיינת את המפל, ותזכו במספר זוויות צילום מרהיבות. מהצד הזה, ניתן להגיע ממש עד לבסיס המפל, ממיקום גבוה יחסית. כך, תוכלו להעריך את העוצמה האדירה של המפל, ללא כל חשש מרסס. 

ממנו, ההליכה אל מפל Selfoss היא במסלול של קילומטר אחד. המסלול בצד זה הינו מסודר פחות, ודורש מעבר מסביב לבולדרים וטיפוס קל. בסופו, תגיעו אל תצפית שלמה ומרהיבה הרבה יותר על המפל, בהשוואה לתצפית מהצד המערבי. המפל הנפלא נופל בשורה ארוכה של זרמים, בצורת פרסת סוס מרשימה. גם כאן, אורך המסלול הכולל הינו כ-2.5 ק”מ, ומשך הביקור בשני המפלים הינו בין שעה לשעה וחצי.

טיול רגלי למפלים: לאחר החנייה, יש לכם הזדמנות לעשות הליכה קצרה אל מפל דטיפוס, שנמצא במרחק של כ-0.4 ק”מ, ולאחר מכן עוד 1.4 ק״מ ל-Selfoss. מה שהופך אותו לאופציה מצוינת לטיול של חצי יום.

הנופים הטובים ביותר: נקודת התצפית אל סלפוס, היא יפיפיה מהצד הזה. זו פרספקטיבה ייחודית שלא תמצאו בד המערבי או מנקודות תצפית אחרות. אז, אם אתם חובבי צילום או סתם אוהב נופים יפים, זהו ביקור חובה.

היכונו להרבה רסס: כשתגיעו לקרבת דטיפוס, במיוחד בצד המזרחי, פירוש הדבר שתירטבו מעט מהריסוס. מומלץ להביא ציוד עמיד למים, כמו מעיל או כיסוי למצלמה.

אין שירותים: זכרו, אין שירותים בחניון המזרחי. אז תכננו בהתאם. הביאו מספיק מים, חטיפים, ותעשו פיפי לפני ההגעה (: 

הביקור בצד המערבי

הביקור מהצד המערבי (כביש 862) הינו פשוט ומסודר יותר, כאשר הדרך המובילה אל המפלים הינה סלולה לכל אורכה, ובסופה מגרש חנייה גדול יחסית. ממנו, הליכה של כ-800 מטר תוביל אתכם אל התצפית העליונה על מפל Dettifoss. מתצפית זו, יש לכם את האפשרות להגיע לתצפית מוגבהת נוספת וקרובה אל המפל, אך חשוב להיות מוכנים להתזה רבה של המפל, שמקשה מאוד על הצילום.

בנוסף, מומלץ ללכת אל תצפית נמוכה יותר, אשר תציב אתכם ממש בסמוך אל המפל, ותאפשר לכם להרגיש את מלוא עוצמותיו בצורה המיטבית. חשוב לציין כי הליכה זו הינה יחסית תלולה ומאתגרת ולא מומלצת למי שלא מגדיר עצמו מטיב לכת.

מהתצפית הנמוכה יותר, עליכם לחזור חלק מהדרך, עד שתראו שילוט למסלול של כקילומטר אחד, שמוביל אל התצפית על מפל Selfoss. מן הצד המערבי, ניתן לראות רק חלק קטן יחסית של מפל זה, אך חלק זה הינו יפה מאוד בפני עצמו, ושווה את המאמץ הקטן. ממנו, עליכם לחזור על עקבותיכם אל מגרש החנייה. המסלול כולו, בין שני המפלים וחזרה למגרש החנייה, ייקח כשעה, בהליכה פשוטה של 2.5 ק”מ.

מפל Selfoss

יעדים נוספים באזור

העיירה הקרובה ביותר אל המפלים היא מיוואטן, ובה רוב האנשים מבלים את הלילה לפני הביקור במקום. המרחק ממנה אל כל אחד מצדי המפלים הינו כ-45 דקות נסיעה. עם זאת, הצד המזרחי קרוב הרבה יותר לכביש מספר 1, והדרך אליו ממנו תיקח כ-20 דקות. הכביש שמוביל אל הצד המזרחי הינו כביש מספר 864, בעוד אל הצד המערבי מגיעים דרך כביש 862. אל כל אחד מהם ישנה פנייה פשוטה יחסית מכביש 1. 

בנוסף, במרחק נסיעה קצר תמצאו את קניון Asbyrgi, הוא נוצר בעקבות סדרה של התפרצויות געשיות לאורך השנים שיצרו את צורתו המרהיבה שאנו מכירים היום. במקום תוכלו למצוא מרכז מבקרים, עם ריינג’רים שיוכלו לייעץ לכם על מסלולי הליכה שונים, כמו גם להעניק לכם מידע מועיל על האפשרויות השונות לפעילויות באיזור.

אתר מרשים נוסף באיזור הינו עמק Vesturdalur. בעמק זה תוכלו למצוא מגוון רחב של מסלולי הליכה נפלאים, כאשר האטרקציה המרכזית בו היא תצורות הסלע המרשימות שתוכלו לראות בו. הסלעים הגעשיים שבו התעצבו עם השנים לצורות כמו ספירלות, כוורות, מערבולות ועוד, מה שמייצר מראות מיוחדים ונדירים במיוחד. 

אם תרצו, במרחק של שעת נסיעה תוכלו להגיע ליעד מספר 1 באירופה לצפייה בלווייתנים, במהלך שני העשורים האחרונים, איסלנד הפכה לאחד מיעדי הצפייה בלוויתנים המובילים באירופה, והשייט שיוצא מהעיירה הוסאוויק נחשב למשובח ביותר.

אפשרויות לינה באזור

אפשרויות לינה נוספות הן בסביבה:

דרומית למפלי דטיפוס, בסביבת אגם מיוואט תוכלו לישון בVogafjós Farm Resort – כאן תוכלו גם לאכול את ארוחת הערב המומלצת באזור וגם להניח את ראשכם ללילה, מדובר בבקתות יחסית צנועות, אך המיקום המרכזי בתוך איזור מיוואט ואווירת החווה, משווים להן קסם ייחודי.

אם תרצו ללון צפונית לדטיפוס, בעיירה הוסאוויק תוכלו לישון בHúsavík Cape Hotel – מלון משפחתי, באווירה אמנותית – כמעט מוזיאונית, בנמל הוסאוויק. 

אולי יעניין אותך:

העיירה Kirkjubaerklaustur
דרום איסלנד
נמרוד רון

העיירה Kirkjubæjarklaustur

אחד האספקטים המרשימים ביותר של המדינה הינו הכפרים הציוריים שלה. העיירות הקטנות, שפזורות לאורך האי במיקומים מרהיבים במיוחד. המבקרים בעיירות אלה מוקסמים פעמים רבות, מהשקט של המקום, האווירה הנעימה והנופים המרהיבים. כאן, נספר לכם על הביקור באחת העיירות המומלצות ביותר לביקור בדרום איסלנד: Kirkjubæjarklaustur.

קרא עוד »
אורקה
לוויתנים
נמרוד רון

שייט לווייתנים בספינה מדאלוויק

במהלך שני העשורים האחרונים, איסלנד הפכה לאחד מיעדי הצפייה בלוויתנים המובילים באירופה.
זרמי הים הקרים והחמים, המשתלבים בפיורדים הרדודים של איסלנד, הופכים את המים הטריטוריאליים האיסלנדיים לכר פורה למחייה של יונקים ימיים ודגים.

קרא עוד »

ברוך שובך!