אקוריירי – Akureyri בירת צפון איסלנד

העיר אקוריירי היא העיר השניה בגודלה באיסלנד (בירת הצפון של איסלנד) והיא שוכנת צידו המערבי של הפיורד "אייאפיורדור". ב"עיר הגדולה" הזאת (במושגים איסלנדים) מתגוררים קרוב ל 20,000 אנשים והיא המרכז העירוני הגדול באזור. בעיר התיישבו ויקינגים כבר במאה התשיעית והיא עברה כמה גלגולים. בשלב מסויים אוכלוסיית העיר מנתה 12 תושבים בלבד, אבל מ 1862 העיר החלה להתבסס ולגדול, בעיקר בגלל התנאים הגאוגרפיים שלה. ההרים מסביב לעיר, מגינים עליה מפני הרוחות הסוערות, והאדמה טובה לחקלאות.

הביקור באקוריירי - בירת צפון איסלנד

אקוריירי היא עיירה בפיורד Eyjafjörður בצפון איסלנד. כשתגיעו אל אקוורירי תבחינו בפיורד המרהיב שהיא שוכנת לחופיו, בלוויתנים ששוחים לחופיה ובשלווה שאופפת את העיירה הצפונית של איסלנד. אחד מספרי הסאגות, ה-Landnámábók מספר שהמתיישב הראשון באזור היה Helgi “מאגרי” אייווינדרסון שהגיע לשם במאה ה-9. רק בשנת 1778, נבנה בית המגורים הראשון באקוריירי ורק 8 שנים לאחר מכן אקוריירי הפכה לעיירת מסחר רשמית לראשונה בתולדותיה, כחלק מהצעדים שנקט המלך הדני כדי לשפר את תנאי החיים באיסלנד. בתקופה זו היו באקוריירי 12 תושבים בלבד!

אקוורירי היא העירייה החמישית המאוכלסת באיסלנד והיא השנייה בגודלה מחוץ לאזור הבירה אחרי Reykjanesbær. האיים Grímsey ו-Hrísey נמצאים גם הם בגבולות המוניציפליים שלה ובהחלט שווים ביקור. Hrísey הוא אי שליו באמצע Eyjafjörður. זהו האי השני בגודלו באיסלנד, אחרי היימיי בדרום. האי הוא גן עדן ידוע עבור חובבי ציפורים, בקיץ כ-40 מיני ציפורים מקננים באי. החלק הצפוני של Hrísey, הוא שמורת טבע בבעלות פרטית. יש לקבל אישור מבעל הקרקע אם ברצונכם לעבור באזור זה.

האי Grímsey – גרימזי שגם הוא שוכן לצדה של אקוורירי, הוא ביתם של מאה איש ומיליון עופות ים. דייגים אמיצים חיים שם עם משפחותיהם. האי ניצב לבדו הרחק באופק, מוקף באוקיינוס ​​הארקטי, כ-40 ק”מ מהחוף הצפוני של איסלנד; שטחו כ-5 קמ”ר. הדייגים של גרימזי דגים גם בקרבת הפיורד אך גם יוצאים בסירות המנוע הקטנות שלהם הרבה יותר צפונה באוקיינוס ​​הארקטי. 

בחזרה לאקוורירי: משמעות שמה של אקוריירי הוא ״אדמה פורייה״. היות ובאיסלנד היה קשה מאד למצוא אדמות פוריות בשל תנאי האקלים המאתגרים, העובדה שאקוורירי מוקפת הרים ונמצאת באזור מוגן בפיורד, עזרה לכך שהאדמה באזור תהיה פוריה לשתילת גידולים. אקוורירי נחשבת  ייחודית בקרב האזורים באיסלנדית בשל הצמחייה הפורייה והשופעת שלה. התושבים גילו את אמנות גידול תפוחי האדמה ממש לפני שנת 1800 ובתחילת הדרך החלו להופיע עצים באקוריירי, גם כן אירוע שנחשב נדיר למדי באיסלנד היות ורוב העצים לא שורדים את מזג האוויר החורפי. 

לא האוכלוסייה האיסלנדית של אקוריירי הייתה חלוצה של תחום הגינון, אלא דווקא סוחרים דנים שעברו לעיר. הגנים הפוריים שהיו מאפיין של אקוריירי בסוף המאה ה-20 הם הדוגמה הברורה ביותר להשפעה הדנית על העיר.

מה כדאי לעשות באקוריירי?

  • לבקר בכנסיה של אקוריירי – הכנסיה נבנתה ב-1940 ע״י גודיון סמואלסון, שעיצב גם את ה”Hallgrimskirkja” (הכנסיה המפורסמת של רייקיאוויק). אחד המאפיינים העיקריים של הכנסייה הוא חלון מרכזי, ובימי החורף אפשר לראות איך הירח מציץ מבעד לחלון הענק. לא תוכלו לפספס את הכנסייה הגבוהה הזו בעיר הקטנה. 
  • הגנים הבוטניים של אקוריירי – רק 50 ק”מ מה”חוג הארקטי”, תמצאו את הגנים הבוטניים של אקוריירי, בגנים תמצאו לפחות 400 צמחים אשר מתאימים לסביבה המיוחדת בצפון הרחוק ובקור החורף האיסלנד. 
  • שייט לווייתנים, מהעיר הוסאוויק יוצא שייט הלווייתנים שנחשב הכי טוב באיסלנד, אך שייט הלווייתנים מאקוריירי נחשב לנקודת היציאה השנייה הכי טובה לשייט לווייתנים באי, והסיבה היא שמדובר גם כן במפרץ שהוא יחסית מוגן, אם תבחרו לבלות יום – יומיים באקוריירי, בהחלט שווה לצאת לשיט באקוורירי.
  • להיות מקומיים, עשו מה שתושבי אקוריירי אוהבים לעשות. לכו לבריכה, מדובר בכמה דקות הליכה ממרכז העיר ותוכלו ליהנות ולהתפנק לאחר יום של טיולים באזור. אם יתחשק לכם להתפרע קצת, תוכלו להתגלש במגלשת המים הארוכה ביותר באיסלנד.
  • לבקר ביער איסלנדי – אין באיסלנד הרבה הזדמנויות לראות או לבקר ביערות, מדרום לאקוריירי נמצא יער “לKjarnaskogar” שמציע מסלולי הליכה לכל המשפחה, וכמו כן אזורי משחקים ופעילות לילדים. האיסלנדים שתלו באזור, ב- 50 השנים האחרונות, כמיליון עצים, רק חלקם שרדו. בחורף האזור משמש כאזור לקרוס-קאנטרי סקי, והאזור שמעל ליער לאתר סקי ״על מלא״.
  • במוזיאון האמנות של אקוריירי מציגים אמנות מודרנית מאמנים מקומיים, המוזיאון מומלץ ביותר, ואל תשכחו לשתות קפה בקפיטריה החביבה שלהם.

  • בקרו במוזיאון העממי של אקוריירי: למדו על ההיסטוריה הכפרית והמסורת של איסלנד במוזיאון זה, המוזיאון מורכב ממספר מבנים היסטוריים שהועברו לאתר, כולל חווה, כנסייה ובית ספר. תוכלו להנות מהתערוכות והחפצים המוצגים, הכוללים בגדים איסלנדיים מסורתיים, כלים וחפצי בית. המוזיאון כולל גם תערוכות אינטראקטיביות ופעילויות מעשית, המעניקות למבקרים הזדמנות לחוות כיצד נראו החיים של האיסלנדים הכפריים בעבר.
  • בית חג המולד באקוריירי היא חנות חג המולד הפועלת לאורך כל השנה הממוקמת בלב העיר. זהו יעד פופולרי עבור תיירים ומקומיים המציע חווית קניות ייחודית ומקסימה.

    החנות שוכנת במבנה היסטורי שעוצב להפליא באורות וקישוטים חגיגיים, היוצרים אווירה חמימה ומזמינה. בפנים, תוכלו לעיין במגוון רחב של פריטים בנושא חג, כולל קישוטים, קישוטים ומתנות.

הכנסיה של אקורייר בצפון איסלנד

אמנות רחוב באקוריירי

כשתגיעו לאקוריירי, תפתעו לגלות שהרמזורים הם בצורת לב במקום העיגולים האדומים הרגילים, זה התחיל כניסוי חביב של מועצת העיר אך מהר מאוד הפך להיות מרכיב קבוע בעיר ומשמש כתזכורת יומיומית לחייך.

הרמזורים בצורת לב הוכנסו תחילה כאמצעי זמני להעלאת רוחם של התושבים בתקופה קשה. עם זאת, מאז הם הפכו לסמל למחויבותה של העיר להגברת הלכידות בחברה
הרמזורים בצורת לב משכו את תשומת הלב של המבקרים והתושבים כאחד, והפכו לאטרקציה פופולרית באקוריירי, המחווה הקטנה הזו של המועצת העיר עשתה דרך ארוכה בהפצת חיוביות ושמחה בקהילה.

“מפלצות הזבל הרעבות” הם פסלים סרוגים מצמר של אמנית איסלנדית שמתגוררת באקוורירי, היא יוצרת את היצורים החמודים הללו, שמכסים פחי אשפה במרכז אקוריירי, כמו גם באיים Hrísey ו-Grimsey. הפסלים מיועדים לעודד אנשים לזרוק את האשפה שלהם בגישה יצירתית ומושכת לקידום מודעות סביבתית ושמירה על הניקיון בעיירה.
ביום-יום אנשים נהנים לחפש ולצלם את הפסלים הייחודיים הללו באקוורירי וליצור חוויה משותפת ותחושת גאווה קהילתית.

פחי זבל באקוריירי

מסעדות באקוריירי

אחת ההזדמנויות הטובות ביותר ליהנות ממגוון רחב של מסעדות במהלך הטיול באיסלנד, היא הביקור באקוריירי, בירת צפון איסלנד והעיר השנייה בגודלה במדינה.

Strikid – מציעה מנות מעניינות ויצירתיות, כאשר הייחודיות העיקרית של המקום היא השילוב בין מנות איסלנדיות מקומיות עם מרכיבים מהמטבח האסייתי. כמו סושי עם דגים מקומיים.

Rub23 – המסעדה מתמחה בדגים ובמנות בשריות, כמו גם במנות אסייתיות שונות, כמו סושי, בנטו בוקס וצדפות וסרטנים שמבושלים בחלב קוקוס. היא נמצאת במבנה אדום ובולט, ממש בסמוך למוזיאון האומנות של העיר.

תוכלו גם לקרוא על חמשת המסעדות הטובות באקוריירי.

יעדים נוספים בקרבת אקוריירי

אם הספקתם להתאהב בגישה האיסלנדית ל״רחצה חברתית״ אז תוכלו למצוא באזור את שניים מהמרחצאות החביבים ביותר:

  1. מרחצאות הבירה Bjórböðin חצי שעה  נסיעה מאקוריירי ואתם יכולים לטבול ב”ספא בירה” תוך כדי צפיה בנופים המדהימים של האזור. חוויה שהיא “שכרון חושים” (גם מהבירה).
  2. תוכלו לטבול במרחצאות Geo Sea אם תבקרו בהוסאוויק.  במשך מאות שנים, המים הגיאותרמיים מצפון לעיירה הוסוויק שימשו את התושבים לרחצה ולכביסה. מדובר במי ים חמים, עשירים מדי במינרלים מכדי שיתאימו לחימום בתים, אך מתאימים לרחצה.

אם אתם אוהבים לצאת לטרקים, אז במרחק שעה וחצי נסיעה מזרחה תוכלו למצוא את שניים מהפארקים המעניינים ביותר באיסלנד:

  1. קניון Asbyrgi הוא הפארק הלאומי הגדול ביותר במדינה, במקום תוכלו למצוא מרכז מבקרים, עם ריינג’רים שיוכלו לייעץ לכם על מסלולי הליכה שונים, אם ברצונכם לחוות את הקניון לעומק, תוכלו לישון באתר הקמפינג שנמצא בתוכו. 
  2. עמק Vesturdalur נמצא באיזור קניון Jökulsárgljúfur – ״עמק הקרחונים״, יש באיזור דרך עפר אשר מעניקה גישה ישירה אל העמק.

    במהלך הביקור בעמק, תזכו לראות תצורות סלע מדהימות ונדירות, שחלקן נראות לא טבעיות מרוב שהן ייחודיות. למשל, תראו תצורות כמו כוורות, ספירלות, מערבולות ועוד, שהופכות את המקום לכה אהוב ומוצלח לביקור. 

מקומת לינה באקוריירי

מרכז העיר אקוריירי הוא אזור קטן בו אפשר לנוע רגלית ממקום למקום, זה גם מאוד נוח היות וכמעט כל המלונות ממש במרכז העיר וסמוכים לאטרקציות המרכזיות.

Hotel Kea – מלון במרכז העיר, שייך לרשת מלונות ידועה וטובה באיסלנד. המלון נקי, מסודר ונעים והחדרים מרווחים, יש אפשרויות לחדרים גדולים במיוחד למשפחות. 

Icelandair hotel – המלון שייך לרשת מלונות ידועה וטובה באיסלנד. המלון נקי, מסודר ונעים והחדרים מרווחים, יש אפשרויות לחדרים גדולים במיוחד למשפחות. 

Hotel Akureyri – מלון קטן ויחסית בסיסי, עם אווירה ססגונית ואוונגרדית, החדרים קטנים אך המחירים נוחים. 

Íslandsbærinn /Old Farm ללון בחווה איסלנדית אמיתית – חוויה מקסימה למי שרוצה לטעום מהחיים האיסלנדיים. 

G19 Boutique Apartments – דירה מודרנית ויפה, מתאימה למשפחות. 

Lækjargata apartment – דירה במיקום מצוין, , עם נוף לעיר, מטבח וגינה.

למלונות נוספים באזור זה

איך מגיעים לאקוריירי?

ההגעה לאקוריירי היא יחסית פשוטה, העיר נמצא ממש על כביש 1, ותוכלו להגיע אליה בנסיעה מרייקיאוויק (אם כי ארוכה) שאורכת כ-5 שעות.

אופציה נוספת היא לקחת טיסה מנמל התעופה הפנימי ברייקיאוויק אל אקוריירי, זו טיסה שאורכת כ-40 דקות, ובעיקר מתאימה למי שמגיע למספר ימים בודדים לאיסלנד ורוצה לטעום גם מהדרום וגם מהצפון בלי לנסוע שעות רבות הלוך וחזור מתוך זמן טיול קצר ויקר.

אולי יעניין אותך:

אפיית לחם גיאותרמי
אגם מיוואטן
נמרוד רון

חוות Vogafjos 

חוות Vogafjos, שנמצאת על גדת אגם מיוואטן, קיימת כבר כ-120 שנה, במהלכן היא עברה בין כמה דורות של אותה המשפחה, ועברה התפתחות משמעותית. היא החלה עם כמה פרטים בודדים של כבשים, פרות, שני סוסים ומעט תרנגולות, וכיום מונה כ-120 כבשים, 40 פרות וחיות משק רבות נוספות.

קרא עוד »
אגם מכתש Blahylur
המרכז ההררי
נמרוד רון

אגם Bláhylur 

ללא ספק, טיול באיסלנד מפגיש אותנו עם נופים ותופעות טבע מדהימות שלא נמצאות כמעט בשום מקום אחר בעולם. אלה בעיקר נובעות מהשילוב המיוחד של אי געשי במיקום כה צפוני, מה שיוצר את הקומבינציה של “קרח ואש”, שכל כך מייחדת את המדינה. כך, במקומות רבים במדינה, תוכלו לראות תופעות ייחודיות של שילוב בין תופעות גיאוטרמיות למים, קרח ושלג. במאמר זה, נספר לכם על מקום מרהיב נוסף שמייצג את השילוב המופלא הזה: אגם המכתש Bláhylur.

קרא עוד »
תיק טיולים מומלץ לטיול באיסלנד
נמרוד רון

רשימת ציוד וביגוד לאיסלנד

כאשר אורזים ציוד לטיול באיסלנד, חשוב להתמקד בפריטים המציעים הגנה מפני מזג האוויר המשתנה במהירות. בחירת הבגדים הנכונים לאיסלנד פירושה מתן עדיפות לאפשרויות אטומות למים, אטומות לרוח וביגוד תרמי בכדי להתמודד עם האקלים המגוון. לדעת מה ללבוש באיסלנד יכול לשפר משמעותית את החוויה שלכם, להבטיח נוחות ובטיחות בזמן טיול במזג אוויר שעשוי להיות מאתגר.

קרא עוד »

ברוך שובך!

רוצים לקבל את העדכונים הכי חמים לקראת הטיול שלכם באיסלנד?

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק לקבלת עדכונים בזמן אמת על אורות צפון, הרי הגעש, מזג האוויר, טיולים מומלצים וחסימות כבשים!

30% הנחה על תכנית הטיול הקלאסית לאיסלנד עד סוף החודש!

השתמשו בקוד הקופון: fb30off