כלבי הים באיסלנד

איסלנד היא ללא ספק אחת המדינות עם הטבע העוצמתי והמרשים ביותר בעולם, מה שמתבטא במגוון רחב של דרכים והיבטים. בין הרים צבעוניים, תופעות גיאוטרמיות, חופים מיוחדים ופיורדים, לא קשה להבין מה מושך כל כך הרבה מטיילים לאיסלנד בכל שנה. ומעבר לכך, בין כל הנופים המרשימים, אחד האספקטים המיוחדים ביותר הינו חיות הבר הייחודיות שניתן לראות במקומות רבים באיסלנד. בכתבה זו, ניתן לכם את כל המידע הרלבנטי על כלבי ים באיסלנד, אחת החיות המיוחדות והחמודות שניתן לראות במהלך הביקור במדינה.
כלב ים באיסלנד

איסלנד מפורסמת במושבות כלבי הים שלה, תוכלו לצפות מקרוב בכלבי ים בלגונת הקרחונים יוקולסארלון ובשלושה מקומות נוספים: Ytri Tunga, Illugastaðir ו-Hvítserkur. במרכז כלבי הים האיסלנדי בהוואמסטנגי, שהוקם בשנת 2006 תוכלו ללמוד על כלבי הים, המרכז מושך אליו אלפי מבקרים מדי שנה, ומדגיש את העניין הגובר במחקר ובתצפיות בכלבי ים.

כלבי הים באיסלנד

כלבי ים באיסלנד הם מראה נפוץ וממתק לעיניים. זכינו לראות מינים שונים של כלבי ים השוהים לאורך החופים של איסלנד, במיוחד בעונת הרבייה מיוני עד אוגוסט. זה מחזה נהדר לראות אותם מתרווחים על החופים הסלעיים או נחים על קרחונים.

בהיותם גם טורף וגם טרף, כלבי ים ממלאים תפקיד חיוני במערכת האקולוגית של איסלנד. הם ניזונים מדגים ומחיים ימיים אחרים, תוך שהם ניצודים על ידי לווייתנים קטלניים וכרישים. זה מדהים איך כלבי ים היו חלק בלתי נפרד מהתרבות וההיסטוריה של איסלנד, כשהעור והשומן שלהם משמשים לביגוד ומזון במשך מאות שנים.

יש רק שני מיני כלבי ים שמקורם באיסלנד, ונמצאים בה בכל ימות השנה: כלב הים האפור וכלב הים המצוי. מעבר אליהם, יש 4 מינים נוספים אשר מבקרים את חופי המדינה באופן קבוע: כלב הים הטבעתי, כלב הים הכובעי, כלב הים הגרינלנדי וכלב הים המזוקן.

כלב הים המצוי – כלב הים הנפוץ ביותר במדינה, שגובהו מגיע לכ-2 מטרים. הוא שכיח בעיקר בחופים הצפון-מערביים של איסלנד. בעשרות השנים האחרונות, התפוצה של כלב הים המצוי נמצאת בירידה משמעותית, בשל הציד שלו והשימוש בפרוותו למגוון מטרות.  

כלב הים האפור – מין זה הינו גדול בהרבה, וגובהו עולה על 3 מטרים. הוא בעל ראש ישר ונחיריים גדולים במיוחד, כאשר עורו הינו חלק יותר ובעל פחות נקודות. 

זה מרגיע לדעת שכלבי ים מוגנים על פי חוק באיסלנד, וזה לא חוקי לצוד או לפגוע בהם. חשוב לשמור על מרחק בטוח ולא להפריע לבעלי החיים.

כלבי הים של איסלנד נמצאים בה לכל אורך השנה, כך שאין משמעות מיוחדת לעונות השנה בהקשר זה. עם זאת, אם אתם רוצים להשקיע ולהגיע לנקודות התצפית בזמן הטוב ביותר, מומלץ לבדוק את זמני הגאות והשפל, אשר משפיעים משמעותית על הסיכוי שלכם לראות כלבי ים רבים. באופן כללי, הזמן הטוב ביותר לצפייה בכלבי ים הוא חלון זמן של 4 שעות, שמתחיל שעתיים לפני שיא השפל ונגמר שעתיים אחריו. בנוסף, בימים שבהם מזג האוויר הינו נוח ושמשי, לרוב יהיה סיכוי גבוה יותר לראות את כלבי הים על החוף. 

בעת הצפייה בכלבי הים, חשוב מאוד להקפיד על כמה כללי בטיחות, שישמרו עליכם ועל החיה המיוחדת. ראשית, חשוב מאוד לשמור על המרחק מכלבי הים. לעתים נדירות, הם עלולים להיות תוקפניים, בפרט בעונת הרבייה, וחשוב ביותר להישמר מכך. כמובן, בשום אופן אסור לגעת בכלבי הים, אפילו אם הם מתקרבים אליכם, משום שפעולה זו עלולה לגרום להעברת מחלות דו צדדית.

כמו כן, יש לשמור על שקט יחסי בקרבת כלבי הים, ואסור בהחלט להאכיל אותם, מה שיגרום לתלות שלהם במזון מהאדם. לבסוף, יש להימנע מצילום כלבי הים עם פלאש. 

כלב ים בYtri Tunga, חצי האי סנייפלסנס

היכן אפשר לצפות בכלבי הים של איסלנד?

לגונת הקרחונים וחוף היהלומים

אחד החופים היפים באיסלנד ובעולם כולו, חוף היהלומים שבדרום-מזרח איסלנד מושך אליו מבקרים רבים משלל סיבות, ובין השאר מהווה נקודה נהדרת לצפייה בכלבי ים. חוף זה הינו הבית של כלבי ים רבים, ולעתים ניתן לראות אותם צפים להם לצד שברי הקרחונים הרבים שבחוף המהמם. כמו כן, גם מעבר לחוף היהלום עצמו, כלבי הים נפוצים בחופים האחרים שבסביבה, ובפרט בלגונת הקרחונים. הסיכוי לראות אותם נחים על החוף בחופים של דרום-מזרח איסלנד הינו גבוה במיוחד, ואם תהיו מעוניינים בכך, תוכלו גם לצאת לשיט קצר, ולצפות בהם מקרוב בתוך הלגונה המרהיבה.

אחת הפעילויות האהובות עלינו לשם צפיה בכלבי הים בעת פעילות גופנית קלה היא סיור הקיאקים בלגונת הקרחונים.

חצי האי Vatnsnes

על פי רוב, האיזור הטוב ביותר עבור צפייה בכלבי ים באיסלנד כולה, כאשר במקומות רבים לאורך החוף תוכלו לראות שלטים אשר מעידים על נקודות תצפית טובות במיוחד. כך, למרות שאיזור זה הינו מהמטויילים פחות במדינה, הקרבה שלו לכביש 1 והנגישות הכללית שלו הופכים אותו לתחנת עצירה נפלאה עבור חובבי כלבי ים. בנוסף, ב-Vatnsnes נמצא מוזיאון כלבי הים של איסלנד.

מוזיאון כלבי הים ב-Hvammstangi

בעיירה הקטנה Hvammstangi, שנמצאת בחצי האי Vatnsnes, ממש בסמוך לכביש מספר 1, נמצא מרכז כלבי הים של איסלנד, אשר מהווה אתר נפלא לביקור עבור מטיילים באיסלנד שמעוניינים ללמוד יותר על כלבי הים במדינה. המרכז הינו מוזיאון ומרכז מחקר גם יחד, וכולל תערוכות רבות ומרתקות על כלבי הים, ממספר היבטים שונים. בין השאר, הביקור במקום ילמד אתכם על קולוניות כלבי הים השונות, ההיסטוריה של ציד כלבי הים, התפקיד המרתק של כלבי הים בתרבות ובפולקלור האיסלנדי, כלבי ים ברחבי העולם ועוד. כמו כן, תוכלו ללמוד על סוגי כלבי הים השונים ואיך ניתן להבדיל ביניהם, כמו גם על חיות הים האחרות של איסלנד. 

בחודש מאי של 2022, נפתחה במוזיאון המוצלח תערוכה חדשה, שמתמקדת בניבתן, אחד מיונקי הים המיוחדים ביותר. לעתים נדירות, הוא נצפה בסמוך לחופים של איסלנד, אך מחקר חדש הראה כי בעבר, הניבתן היה נפוץ הרבה יותר במדינה, ונעלם מחופיה בזמן ההתיישבות הראשונה. 

בכל אופן, הביקור במוזיאון כלבי הים יעניק לכם מידע רב וחוויה נפלאה, אשר יוסיפו לכם עומק גדול לחוויות הצפייה בכלבי הים במקומות השונים באיסלנד, והוא מומלץ ביותר לכל חובבי החיות והזואולוגיה באשר הם. 

חוף Ytri Tunga

חוף Ytri Tunga הממוקם בחלקו המערבי של חצי האי סנייפלסנס, מעניק למבקרים בו מראה ייחודי ויוצא דופן באיסלנד. בעוד מרבית החופים במדינה הינם שחורים וסלעיים למדי, החוף היפהפה הזה הינו חוף חולי וזהוב, בגוון מרשים במיוחד. אך מעבר ליופיו, מוקד המשיכה המרכזי אל החוף הינו מושבת כלבי הים שנמצאת בו. ביקור מומלץ מאד במסגרת טיול לאיסלנד. 

פיורד Skötufjörður, הפיורדים המערביים

איזור הפיורדים המערביים נחשב לאיזור נפלא לצפייה בכלבי ים באופן כללי, כאשר פיורד Skötufjörður הצפוני נחשב לאופציה הטובה ביותר. בתוך הפיורד, הנקודה הפופולרית ביותר לשם כך הינה חוות Hvítanes, שבקרבתה נמצאת אחת מקולוניות כלבי הים הנגישות ביותר באיסלנד. הסלעים שצמודים לחוף בסמוך לחווה מהווים נקודת מנוחה פופולרית עבור כלבי ים רבים, אשר משתזפים ונרגעים עליהם באופן קבוע.

כלב ים בלגונת הקרחונים, איסלנד

כלבי הים בהיסטוריה האיסלנדית

בעבר, שיחקו כלבי הים תפקיד משמעותי ביותר בחיי היומיום של תושבי איסלנד, במגוון דרכים שונות. בתור מדינה עם חורפים ארוכים, חשוכים וקשים במיוחד, עם כמויות קטנות של עצים לשריפה, כלבי הים סיפקו לתושבי המדינה אמצעי חימום אפקטיביים במיוחד. השומן שלהם שימש דלק בעירה אפקטיבי ביותר, בעוד הפרווה של כלבי הים שימשה כמעיל מחמם ברמה גבוהה. בנוסף, הבשר של כלב ים אחד הספיק על מנת להאכיל משפחה למשך זמן רב. כך, ציד כלבי הים באיסלנד היה נפוץ מאוד במשך שנים רבות, ואוכלוסיית כלבי הים על האי הצטמצמה משמעותית. עם זאת, בעשרות השנים האחרונות, ציד כלבי הים נמצא בירידה מתמתדת, והחיה הינה שמורה, אהובה ומוגנת.

אולי יעניין אותך:

הגשר בין יבשות: Miðlína בחצי האי רייקיאנס
חצי האי רייקיאנס
נמרוד רון

הגשר בין יבשות: Miðlína

ללא ספק, איזור חצי האי רייקאנס, שנמצא בסמוך לעיר הבירה רייקאוויק הוא גן עדן לחובבי גיאולוגיה ותופעות טבע מיוחדות. עם מספר איזורים גיאותרמיים, מכתשים, מעיינות חמים, הרי געש ועוד, לא תתקשו למצוא תופעות מרתקות בכל פינה. אחת המעניינות ביותר מביניהן הינה גשר Miðlína, גשר שעובר מעל קניון מרשים, שהוא מקום המפגש בין שני לוחות טקטוניים מרכזיים.

קרא עוד »
מכתשי לאקי
דרום איסלנד
מעיין יאני רון

מכתשי לאקי

התפרצות הרי הגעש Lakagígar או Laki בשנים 1783-1784 נחשבת לאחד האירועים הוולקניים המשמעותיים וההרסניים ביותר בהיסטוריה של איסלנד ואירופה. כיום, אפשר לטייל באזור ולהתרשם מהמכתשים המרהיבים.

קרא עוד »

ברוך שובך!